Terugblik Landelijke Innovatiedag

12 februari 2020
Bijna tweehonderd mensen kwamen op 6 februari naar de Prodentfabriek in Delft voor alweer de vijfde landelijke innovatiedag, georganiseerd door de Innovatieraad.

Jacqueline Roelofs, voorzitter Innovatieraad, verzorgde de introductie over het beleid rond bibliotheekinnovatie. Ook vertelde ze over het project van de POI’s om aan de hand van projecten het gezamenlijke innovatieproces in het netwerk te ontwerpen. Doel hiervan: de innovatie versterken en versnellen.

Deelsessies innovatieprojecten 2019

Een centrale plek werd ingeruimd voor de nieuwe innovatieprojecten in 2019, gestart met subsidie van de KB / Innovatieraad. Vertegenwoordigers van de projecten bespraken in de deelsessies de problemen waar zij tegenaan liepen. Met alle reacties uit de zaal maakten zij goed gebruik van de kennis en het netwerk van de deelnemers.

Lancering Future Libraries Lab

Na de deelsessies volgde de lancering van het Future Libraries Lab (FLL), een initiatief van TU Delft en de KB. Dit lab wil met studenten en onderzoekers nieuwe toepassingen voor bibliotheken ontwikkelen. Martijn Kleppe, hoofd Onderzoek KB, introduceerde het FLL en loodste het publiek door het programma.

Na de aftrap door Lily Knibbeler, algemeen directeur KB, vertelde KB-onderzoeker Marjolein Oomes over de KB-kennisagenda. Daarna was de beurt aan Alessandro Bozzon, hoogleraar faculteit Industrieel Ontwerp TU Delft. Hij vertelde dat het gaat om thema’s als de toegankelijkheid van (wetenschappelijke) kennis en informatie, het werken vanuit individuen en community’s, en diversiteit en inclusie.

Esmee van den Boom, DNK Assen, presenteerde het provinciale erfgoedproject Parels van Drenthe. TU gaat dit, met partners en inwoners, ontwikkelen. Onderzocht wordt hoe nieuwe technologieën als augmented reality Drenten een beter beeld kunnen geven van bijzondere historische verhalen en voorwerpen uit hun provincie. Christoph Lofi, Assistent Professor TU Delft, legde uit hoe afbeeldingen in kranten, tijdschriften en boeken met moderne technieken toegankelijk te maken zijn voor mensen met een visuele beperking.

Bibliotheken kunnen zich met eigen projecten bij het FLL aansluiten.

Metro

Na de lunch liet Nate Hill, Executive Director METRO / 599 in New York, ons kennismaken met zijn aanpak van innovatie van bibliotheken, archieven en musea. METRO lijkt op een POI en werkt met een combinatie van online platform en samenwerking in huis, om mensen te verbinden. De locatie is hierop ingericht, met een grote keuken, studio, cursusruimtes en ontmoetingsplekken. METRO biedt trainingsprogramma’s en regelt online kennisdeling.

NBD Biblion Innovatie Challenge 2020

Voor de finale van de NBD Biblion Innovatie Challenge waren vijf start-ups genomineerd, die kort werden gepresenteerd. De jury stelde kritische vragen. Na de publieksstemming en het juryberaad kwam het idee van techbedrijf EDIA uit de bus als de meest schaalbare innovatie. EDIA ontvangt een geldprijs om met NBD Biblion de innovatie uit te voeren: big data gebruiken om leesvaardigheid en persoonlijke ontwikkeling te bevorderen via De Slimme Nieuwslezer, een webapplicatie voor mensen die zelfstandig hun leesvaardigheid en woordenschat willen verbeteren. Met de innovatie kan de applicatie worden uitgebreid met boekuittreksels en recensies die dienen als leestips en oefenmateriaal. Verder waren in de race voor de titel:

• ‘Audioboeken luisteren via de slimme spraakassistent’ van Sping
  • ’Vraag – Luister – Leer!’ van Datamachine
  • ‘Recommender system’ van Tau Omega
  • ‘Bieb! app’ van TJ Heuvel

Vier proeftuinen: de opbrengst

De VOB en de KB hebben elk twee proeftuinen gefinancierd op voordracht van de Innovatieraad en het publiek op de Innovatiedag 2019. Erma van Lamoen, VOB, presenteerde de afsluiting van de projecten met filmpjes en een toelichting door de projectleiders:

De Innovatiedag 2020 werd afgesloten met een innovatiequiz en een netwerkborrel.