Update Fieldlabproject QR-codes

15 december 2022
Hoe kunnen we met QR-codes de digitale collectie van de Bibliotheek gemakkelijk voor iedereen toegankelijk maken? Met dat vraagstuk gaan we aan de slag in het QR-codeproject, onderdeel van het landelijke Fieldlab fysiek-digitaal uit de Netwerkagenda. Op donderdag 1 december vond er een goedbezochte online vragenronde over dit project plaats. We delen graag de terugblik en een update over het project. Meedoen? Blok alvast donderdagmiddag 16 februari in je agenda!

Terugblik online vragenronde

Tijdens deze online bijeenkomst deelde het projectteam meer informatie over het Fieldlabproject QR-codes, met als doel te inspireren en vragen van bibliotheken op te halen. In het project draaien bibliotheken uit het hele land pilots om (lokale) toepassingen voor QR-codes in relatie tot het digitaal aanbod te onderzoeken en te testen met gebruikers. Ze krijgen hierbij ondersteuning van een projectgroep van de KB en SPN, in samenwerking met de POI’s. Er hebben zich al meerdere bibliotheken aangemeld met allerlei creatieve ideeën om met QR-codes aan de slag te gaan.

O.a. de werkwijze, verschillende ideeën voor pilots en de planning kwamen aan bod. Heb je de bijeenkomst gemist of wil je meer weten? Er is een opname en verslag van gemaakt, te zien en te lezen op Biebtobieb. Alle vragen en antwoorden worden gepubliceerd en bijgehouden in een FAQ, ook op Biebtobieb.

Meld je aan voor de pilot!

Begint het bij jou te bruisen van ideeën en wil je met een pilot meedoen aan het QR-project? Meld je dan uiterlijk 17 januari 2023 aan door het formulier in te vullen. Je hoeft nu nog niet op alle vragen een duidelijk antwoord te hebben, maar denk er alvast over na. Bibliotheken krijgen in januari bericht over hun deelname.

Doe je mee? Blok alvast donderdagmiddag 16 februari in je agenda, want dan organiseren we een kick-off met alle pilotbibliotheken bij Bibliotheek Neude in Utrecht. Dit helpt je weer een stap verder richting de uitvoering van je pilot. Het is daarom belangrijk hierbij te zijn. De uitnodiging en het programma volgen.

Na de kick-off kunnen we aan de slag met de pilots. De uitvoering van het gehele project loopt tot 31 december 2023. Daarna vindt de evaluatie en opschaling plaats.

Meer informatie en vragen

Wil je meer weten over het QR-codeproject of heb je vragen? Word dan lid van de open Biebtobieb-groep ‘project QR-codes’. Hier vind je op een centrale plek alle informatie en kun je je vraag stellen. Liever persoonlijk contact? Meld je dan bij de projectleider Froukje Stuursma via f.stuursma@biblionetdrenthe.nl of 06-86890094.

Deel van een mobiele telefoon waar een QR-code op staat.