Update Landelijk Lenen - maart 2023

20 maart 2023
In de Netwerkagenda staat onder het hoofdstuk Digitale netwerk infrastructuur dat we streven naar een afgestemde digitale infrastructuur. In het jaarplan voor 2022 is als actiepunt opgenomen dat we naar één systeem voor Landelijk Lenen toe willen.

Wat is de situatie nu?

We hebben in het afgelopen jaar de bibliotheken die nog geen gebruikmaken van Landelijk Lenen actief benaderd om hierop over te stappen. Dat heeft ertoe geleid dat momenteel vrijwel alle bibliotheken gebruikmaken van Landelijk Lenen of de overstap aan het maken zijn.

Met een aantal bibliotheken die wat vragen hebben rond de overstap voeren we gesprekken.

Daarnaast heeft OCLC een aantal bugs opgelost in het systeem van Landelijk Lenen.

Meer details zijn te vinden op Metdekb, inlog vereist.

Wat is de volgende stap?

De overstap heeft wat langer geduurd dan gepland. Daarom werkt het systeem van gastlenen van de KB nu nog. De planning is nu dat we dit systeem per 1 juni 2023 uit kunnen zetten. Dat betekent dus dat we per diezelfde datum een actie uit de Netwerkagenda afgerond hebben. Daarmee kunnen klanten van openbare bibliotheken gebruikmaken van de meest klantvriendelijke oplossing.

Een mooi resultaat dus voor dit deel van de Netwerkagenda.

Meer informatie?

Heb je behoefte aan meer informatie, dan kun je contact opnemen met Sander van Kempen.