Update landelijke huisstijl van de Bibliotheek

14 december 2022
Tot 2020 werd de Bibliotheek als mono brand gepositioneerd, als één merk. Maar de kracht van de Bibliotheek schuilt juist in de aansluiting op de lokale context. Die eigen accenten sluiten aan bij de maatschappelijk-educatieve rol die de Bibliotheek tegenwoordig vervult. We zijn een House of Brands: een familie van merken. Verschillend, maar met een gezamenlijk merkverhaal, gemeenschappelijke pijlers (Leer, Vraag, Ontmoet, Lees en Doe) en een gedeelde ambitie.
Twee kinderen met de armen om elkaar heen.

Die vernieuwde merkstrategie vraagt om een nieuwe, eigentijdse huisstijl. Een huisstijl die recht doet aan de lokale verschillen tussen bibliotheken, maar ook eenheid in verscheidenheid toont. Een huisstijl die mensen verrast. Die hen doet denken: Verhip, kan ik ook daarvoor bij de Bibliotheek terecht?

Een huisstijl die toegankelijk is voor iedereen; ook voor mensen met een functiebeperking. Die de sterke identiteit van de Bibliotheek uitdraagt, maar ruimte overlaat voor couleur locale. En bovenal: een huisstijl die onze sleutelrol in de maatschappij weerspiegelt. De Bibliotheek als de motor van een vaardige samenleving.

Eerste fase huisstijlverrijking

De eerste fase van de huisstijlverrijking is afgerond. In deze fase zijn er nieuwe foto’s aan de beeldbank toegevoegd, zijn de huisstijlmiddelen vernieuwd en is het huisstijlhandboek volledig herzien. Als lettertype blijft ‘The Mix’ in onze huisstijl in gebruik. Dit lettertype wordt zeer binnenkort gratis downloadbaar voor bibliotheken. Neem een kijkje op Landelijke Huisstijl-site om de resultaten te zien.

Uiteraard hopen we dat bibliotheken de nieuwe huisstijlgids stap voor stap gaan toepassen in hun eigen communicatiemiddelen. Het is best een forse update van onze visuele identiteit. We gaan ervan uit dat bibliotheken via 'fade-in & fade-out' de nieuwe kaders gaan gebruiken. Gooi niet direct alle bestaande middelen weg, maar probeer bij alle nieuw te ontwikkelen middelen wél van de nieuwe huisstijlkaders uit te gaan.

Webinar 26 januari 2023

Op donderdag 26 januari is het webinar ‘Huisstijlverrijking de Bibliotheek’. Tijdens dit webinar worden de veranderingen die in de eerste fase zijn doorgevoerd verder besproken en toegelicht. Daarnaast zal er gekeken worden naar de stappen die in de volgende fase gezet gaan worden.

Meld je nu aan voor het webinar op 26 januari 10.00 – 12.00 uur.

Vragen?

Heb je vragen over de vernieuwde huisstijl? Kijk dan eerst even naar de FAQ. Staat de vraag er niet bij? Laat het dan weten via marketing@debibliotheken.nl. Vragen die voor 16 januari zijn binnengekomen kunnen nog meegenomen worden in het webinar.

Twee personen kijken naar een tablet.