Voorbereidingen Week van de Mediawijsheid 2022 van start

12 juli 2022
Van 4 t/m 11 november 2022 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Dit jaar is het thema ‘Like en cancel’. Ook dit jaar zijn Netwerk Mediawijsheid, Cubiss, Mediasmarties en de KB gezamenlijk een aantal tips en activiteiten aan het voorbereiden, waarmee bibliotheken zich kunnen voorbereiden op de #WvdM22.
WvdM22

Het thema van deze Week van de Mediawijsheid is 'Like en cancel' en gaat over het stimuleren van sociaal gedrag online. Via sociale media delen we leuke momenten uit ons leven. Met een like geef je een positieve reactie op video’s, berichten of reacties van anderen. Maar niet elke online interactie is leuk en soms gaat het mis. We begrijpen elkaar verkeerd en met de veiligheid van een scherm tussen ons in, is een nare reactie zo geplaatst.

We staan tijdens deze week stil bij wat het leven in de online wereld betekent.

Hoe kunnen bibliotheken meedoen aan #WvdM22?

Vanuit een gezamenlijke inspanning van Netwerk Mediawijsheid, Cubiss, Mediasmarties en de KB zijn we een uitgebreid pakket aan activiteiten en producten aan het samenstellen, die bibliotheken op een laagdrempelige manier kunnen inzetten. Hiermee kunnen bibliotheken de Week van de Mediawijsheid onder de aandacht brengen. Uiteraard is het ook mogelijk om de rest van het jaar gebruik te maken van dit materiaal.

We brengen je nu alvast op de hoogte, zodat je hiermee rekening kunt houden in de programmering.

Hier volgt een korte opsomming:

• landelijke webinar voor ouders op 8 november om 20 uur
  • webinar voor lees/mediaconsulenten over lespakket 'debat like en cancel' op 22 september van 13 tot 14.30 uur
  • actiegids voor bibliotheken
  • speciaal voor de WvdM ontwikkelde Mediatips voor ouders en Wegwijzer voor professionals
  • materiaal voor anderstalige kinderen en hun ouders
  • blueprint Week van de Mediawijsheid
  • bijdrage aan Mediamasters

Wil je nu al wat meer informatie, kijk dan op #WvdM22

We brengen je de komende tijd op de hoogte van de voortgang van diverse activiteiten via de nieuwsbrieven van bibliotheeknetwerk en dBos, de website van de Bibliotheek op school en via BiebtoBieb.

Heb je vragen of eventuele aanvullingen op bovenstaande activiteiten, mail dan naar andrea.berkelder@kb.nl. Ga je zelf activiteiten organiseren, zet deze dan in de activiteitenkalender van Netwerk Mediawijsheid.