Workshops Maaksymposium

12 oktober 2022
Op 8 november is het Maaksymposium: de dag waarbij maakonderwijs centraal staat. Gedurende de dag zijn er over het hele land activiteiten rondom maakonderwijs. De dag wordt afgesloten in Pakhuis de Zwijger met diverse sprekers in een avondvullend programma rondom maakonderwijs.

Vanuit het project MAKERLAB verzorgt Stadslab Rotterdam die dag twee workshops. In het begin van de middag is er een workshop in Rotterdam waar je het didactisch kompas leert inzetten voor het ontwikkelen en uitvoeren van maakonderwijs. Aan het einde van de middag, voorafgaand aan het plenaire avondprogramma van het maaksymposium, is er een workshop in Pakhuis de Zwijger over workshops voor anderstalige doelgroepen.

Beide workshops zijn kosteloos te volgen, maar het aantal plaatsen is beperkt!

Maaksymposium: Maakonderwijs maken volgens het didactisch kompas
Stadslab Rotterdam 8 november 2022 11.30 - 13.30 uur

In deze workshop leer je het didactisch kompas van Stadslab Rotterdam inzetten om maakonderwijs vorm te geven. Stadslab Rotterdam heeft ruim tien jaar ervaring met maakonderwijs voor zowel hoger- als voortgezet onderwijs, maar ook het middelbaar en basisonderwijs weet het lab regelmatig te vinden. Het didactisch kompas geeft richting bij het inrichten van onderwijs en helpt leraren, docenten en instructeurs bij het verzorgen van onderwijs. In deze workshop vertaal je het kompas naar je eigen praktijk, of dat nu een school, universiteit, musea, buurthuis of andere instelling is.

Maak je workshop geschikt voor anderstalige doelgroepen
Pakhuis de Zwijger 8 november 2022 16.00 - 17.30

In deze workshop zet je een eigen workshop (of voorbeeld workshop) om naar een workshop die geschikt is om in te zetten voor anderstalige doelgroepen zoals vluchtelingen of laaggeletterden. Hoe zorg je ervoor dat er geen taalbarrière is maar juist ruimte maakt voor andere taalvormen? Deze workshop is gebaseerd op inzichten uit het Makerlab project. Aansluitend kun je deelnemen aan het plenaire programma van het maaksymposium in Pakhuis de Zwijger.

Houd de website van Pakhuis de Zwijger in de gaten voor de invulling van het totale programma.