Zet tijdens de #WvdM22 de landelijke webinar 'Like en cancel' in!

20 oktober 2022
Van 4 t/m 11 november vindt de Week van de Mediawijsheid plaats met dit jaar als thema 'Like en cancel'. Wil je als bibliotheek meedoen aan deze campagne, dan kun je ouders uitnodigen voor de gratis landelijke webinar, die door Denise Bontje van Mediasmarties op 8 november om 20 uur wordt gegeven.
Week van de Mediawijsheid2022

Om bibliotheken te helpen op een gemakkelijke manier aan ouders een online activiteit aan te bieden organiseert de KB samen met Denise Bontje van Mediasmarties op 8 november om 20 uur weer een gratis online landelijk webinar.

Landelijke webinar 'Like en cancel'

8 november 2022, 20 uur: landelijke webinar voor ouders met kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs

Onder leiding van Denise Bontje duiken ouders tijdens dit webinar onder in het online mediagebruik van hun kinderen. Wat doen kinderen online? In de Whatsapp groep van school bijvoorbeeld of op andere sociale mediakanalen zoals TikTok? Steeds meer kinderen voelen de druk om meer likes te krijgen. Hoe ga je daar als ouder mee om? Hoe praat je met je kind over het gebruik van sociale media? En welk voorbeeld geef je als volwassene?

Het is belangrijk dat ouders betrokken blijven en hun kinderen begeleiden, maar hoe doe je dat? Hoe blijf je als ouder betrokken bij het mediagedrag online, zonder de privacy van kinderen te schenden? Hoe laat je in vertrouwen los, maar blijf je in gesprek met je kind over het gedrag online? Tijdens het webinar zet Denise Bontje deze vragen centraal.

Toolkit landelijke webinar

Wil je als bibliotheek meedoen met deze webinar en ouders in jouw omgeving uitnodigen om deze webinar bij te wonen? Dan vind je in de toolkit:

- de instructie hoe je mee kunt doen

- de link naar de webinar

- kant-en-klare teksten voor de uitnodiging, de aanmelding en de bevestiging

- voorbeelden van social media berichten

De link naar de webinar en de teksten voor website en sociale media kunnen bibliotheken vinden in de toolkit op Bieb2Bieb.

Blueprint met tegel naar landelijke webinar

Weet ook dat de pagina 'Mediawijsheid' op dit moment is omgezet naar een pagina 'Week van de Mediawijsheid' en dat bij de leeftijdsgroep 6 tot 12 jaar een tegel voor het landelijke webinar is toegevoegd. Bibliotheken met toegang tot de WaaS (Website as a Service) kunnen deze pagina gebruiken.

En nog veel meer.....

Wil je als bibliotheek inspiratie opdoen voor de Week van de Mediawijsheid? Wil je weten welke gratis en laagdrempelige materialen je dit jaar kunt inzetten? Lees dan alles over de WvdM actiegids voor bibliotheken, het lespakket 'Like en cancel', de Babbelbox voor anderstaligen, de Mediatips voor ouders en Wegwijzer voor professionals in dit artikel terug.