Informatiepunt Digitale Overheid - update april

11 april 2024
In dit bericht: 2 onderzoeken naar IDO's van start; Dashboard IDO bijgewerkt met gegevens Q1; Tweede campagneperiode 2024; App Toeslagen is live; KopieID-app is vernieuwd; Intervisie om het IDO te borgen; en VNG-evenement Samen werk maken van Digitale inclusie.
Vrouw in de bibliotheek

2 onderzoeken naar IDO's van start

Binnenkort starten 2 onderzoeken naar het IDO. In het eerste onderzoekt KPMG de exploitatie van de IDO’s. In het tweede onderzoekt MARE de behoeften van de IDO-bezoekers. Ook jouw bibliotheekorganisatie kan de komende weken een verzoek krijgen om aan (één van) de onderzoeken deel te nemen. Wij hopen op jullie medewerking. Het doel van beide onderzoeken is om de dienstverlening voor de lange termijn te versterken.

Lees het bericht over de 2 onderzoeken naar IDO's

Dashboard Informatiepunt Digitale Overheid

Het IDO-dashboard is bijgewerkt met de registraties uit het eerste kwartaal 2024.

Landelijke IDO-campagne, tweede periode 2024

De periode loopt van 15 april tot en met 28 april 2024, met alleen tv-inzet voor de doelgroep 65-plussers. De 3 tv-spots (Erica, Fatima en de Kennisspot) staan elk even vaak ingedeeld. Overige doelgroepen komen in de volgende periode aan bod.

Klik voor het volledige uitzendschema
Gebruik de Handreiking lokale mediastrategie en campagne IDO (vanaf pagina 5) om jullie eigen aanbod (en van partners) nog beter zichtbaar te maken.

Lees het bericht over de tweede campagneperiode

App Toeslagen is live

De App Toeslagen is live gegaan. Hiermee kunnen mensen snel, eenvoudig en veilig een gewijzigd inkomen doorgeven. Ook kunnen ze checken of hun gegevens nog kloppen. Zij kunnen geen toeslag aanvragen met de app. Dat moeten ze doen met Mijn Toeslagen. In het IDO kun je mensen op de nieuwe app attenderen.

Lees het bericht over de App Toeslagen.

KopieID-app vernieuwd

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) heeft de app vernieuwd waarmee men veilig een kopie van identiteitsdocumenten kan maken. Zo maken de app-gebruikers het voor oplichters moeilijker om hun gegevens te misbruiken. Attendeer jouw IDO-bezoekers hierop!

Lees het bericht over de vernieuwde KopieID-app

Intervisie: een nuttige methode om het IDO te borgen

Hoe borg je het IDO goed binnen jouw bibliotheek? Hoe zorg je dat IDO-medewerkers écht van elkaar leren en zichzelf blijven ontwikkelen? Dit zijn belangrijke vragen die bijdragen aan het succes en de duurzaamheid van jouw IDO. In dit blog neemt Ellen Spoor van Probiblio je mee in de wereld van intervisie: wat is het? Hoe ziet zo’n bijeenkomst eruit? En: wat levert het op?

Lees het bericht over intervisie op de website van Probiblio.

VNG-evenement Samen werk maken van digitale inclusie

Tijdens het VNG-evenement Samen werk maken van digitale inclusie op 16 mei hoor je meer over de Lokale ketenaanpak digitale inclusie, een aanpak ontwikkeld met de Alliantie Digitaal Samenleven (ADS). Pilotgemeenten vertellen over hun aanpak en ervaringen. Met bestuurders van gemeenten, en vertegenwoordigers van ADS en het Rijk bespreken we de maatschappelijke opgave en de aanpak.

Klik voor meer informatie en aanmelding