Aan de slag met de SDG’s in jouw bibliotheek

6 juli 2023
Het aantal vaste klanten bij de Voedselbank groeit. Nederland heeft dit jaar op 12 april al de bio-capaciteit voor heel 2023 gebruikt. Wetenschappers spreken steeds vaker van een klimaatnoodtoestand.

De krantenkoppen liegen er niet om. De wereld staat voor grote uitdagingen, die ons allen in meer of mindere mate treffen. Dat voelt soms overweldigend: Je maakt je zorgen en wilt wat doen. Maar wat kun jij doen om jouw steentje bij te dragen aan zulke grote problemen? Waar moet je beginnen? En heeft het wel zin?

Ja, jij bent nodig! Als iedereen iets doet, doen we samen heel veel. Om mensen wereldwijd te helpen om in actie te komen, zijn de Sustainable Development Goals in het leven geroepen (SDG’s). De SDG’s zijn ons kompas om tot 2030 grootschalige veranderingen wereldwijd in goede banen te leiden. Door lokaal, regionaal en (inter)nationaal te werken aan de SDG’s, maken we wereldwijd veel impact.

In de afgelopen jaren hebben bibliotheken in Nederland en daarbuiten bewezen dat juist onze sector een onmisbare rol heeft in de aanpak van de SDG’s. Met een fysieke plek dichtbij alle inwoners, kunnen bibliotheken mensen een stapje verder helpen. Zo brengen bibliotheken mensen lokaal samen, maken ze kennis deelbaar, en faciliteren ze lokale initiatieven. Kortom: Bibliotheken brengen mensen in beweging voor de SDG’s!

Maar hoe ga jij aan de slag in jouw bibliotheek? Waar begin je? Hoe krijg je anderen mee? En wat doen andere bibliotheken eigenlijk? In het tweeluik webinars ‘Aan de slag met SDG’s in jouw bibliotheek’ nemen we je mee met dit vraagstuk en geven we je handvaten om zelf aan de slag te gaan met SDG’s in jouw bibliotheek!

Check ook de formatbooks op www.sdg-bibliotheek.nl voor meer informatie en om stap voor stap de SDG’s in jouw bibliotheek te implementeren!

Webinar 1

In het eerste webinar beginnen we bij het begin: waarom zou je je als bibliotheek laten leiden door de Sustainable Development Goals?

Mena Lela Kilani van SDG Nederland, Burgemeester Wobine Buijs-Glaudemans van gemeente Oss, Pascal Elegeert van ZB Bibliotheek van Zeeland, Marcel Broumels van BrabantNEXT en Dirk Bocken van LINC uit België. Zij vertellen je waarom het belangrijk is en wat er beleidsmatig nodig is.

01:04 - Mena Leila Kilani (SDG Nederland)

05:05 - Wobine Buijs-Glaudemans (burgemeester gemeente Oss)

10:20 - Pascal Elegeert (ZB, Bibliotheek van Zeeland)

17:16 - Marcel Broumels (BrabantNEXT, provincie Noord-Brabant)

18:26 - Dirk Bocken (Coördinator LINC)

Webinar 2

In het tweede webinar gaan SDG-pioniers van drie bibliotheken met elkaar in gesprek over hun ervaringen in de praktijk. Ze delen hun successen, uitdagingen en geven jou tips om aan de slag te gaan met de SDG’s.

Aan tafel zitten: Jantien Borsboom en Pieternel Thijssen van bibliotheek Midden-Brabant, Anne Marth Kuilder van bibliotheek Kampen en Sandy Theunissen en Anja Kaashoek van Bibliotheek Wijchen. Zij worden geïnterviewd door Carola Oortwijn van Rijnbrink. Daarnaast interviewt Erik Boekesteijn Esben Fjord en Julie Broch-Mikkelsen over hun ervaringen in Kopenhagen bij Gladsaxe Bibliotek.

Meer informatie

Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met Laurie de Zwart (Rijnbrink) of Marit Leendertse (Cubiss).