Boekcadeau blijft populair tijdens feestdagen

16 december 2022
In het het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* is onderzocht hoe populair het is om een boek cadeau te geven. Vooral met de kerstdagen voor de deur schiet de verkoop van boeken omhoog, zoals jaarlijks gebeurt in de laatste weken van het jaar. Een boek uitkiezen om cadeau te geven blijkt niet altijd even gemakkelijk.

Boekcadeau is persoonlijk, maar kost veel tijd

Een boek is heel persoonlijk en kan goed aansluiten bij iemands hobby en interesses. Naast fictie kun je kiezen voor fotoboeken of informatieve boeken. Maar om een geschikt boek te vinden moet je iemand wel wat beter kennen. Een respondent noemt het boek ‘misschien wel het meest persoonlijke cadeau dat je kunt geven’. Bepalen welk boek je kiest als cadeau kan daardoor tijdrovend zijn, soms kiest men hierdoor toch voor iets anders dan een boek.

Boeken top-10 helpt

Omdat de keuze voor het juiste boek lastig is voor de meeste cadeaugevers, is het belangrijk om inspiratie op te doen. De meeste cadeaugevers die nog niet weten welk boek ze willen geven, bezoeken de fysieke boekhandel om inspiratie op te doen. Tafels met mooi gepresenteerde boeken en de boeken top-10 helpen om een keuze te maken.

Ook het internet en sociale media spelen een rol bij het oriëntatie- en aankoopproces. Zo wordt gezocht naar populaire boeken via Google en lezen boekengevers recensies op bol.com. Op Twitter en Facebook zien zij regelmatig boekaanbevelingen en -advertenties voorbijkomen die hen op ideeën brengen.

Liever fysiek dan een digitaal boek

Cadeaugevers geven over het algemeen het liefst iets tastbaars. Daardoor zijn e-books en luisterboeken minder populair om te geven dan papieren boeken. Een nadeel aan de e books en luisterboeken als cadeau geven, is dat het als cadeaumoment  tekortschiet. Alleen een link doorsturen als cadeau is niet zo feestelijk. Ditzelfde geldt voor het bibliotheekabonnement als cadeau. Hoe maak je dit cadeau tastbaar?

Over dit onderzoek

Lees hier de volledige rapportage. Dit consumentenonderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak. Dit is een samenwerkingsverband van de KB, Stichting Lezen, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), de Koninklijke Boekverkopersbond en de Groep Algemene Uitgevers (GAU).

GfK onderzoekt aan de hand van twee focusgroepen op welke manieren het cadeau geven van boeken kan worden gestimuleerd. Hoe kan het boek als cadeau beter op de kaart gezet worden? Met inbegrip van boekhandel, bibliotheek, online kanalen, het fysieke boek, kinderboeken, boekenbonnen, ebooks en luisterboeken.

Bekijk alle consumentenonderzoeken (vanaf 2007)