Feest! Digitaal boeken lenen bestaat 10 jaar

21 januari 2024
Vandaag is het 10 jaar geleden dat het eerste digitale boek werd uitgeleend! Het boek: 'Vaslav' van Arthur Japin. De lener: toenmalig minister Jet Bussemaker van OCW. De datum: 21 januari 2014.

In dat eerste jaar leenden zo’n 80 duizend mensen een kleine 810 duizend digitale bibliotheekboeken. Inmiddels zijn meer dan 600 duizend mensen lid van de online Bibliotheek. En de laatste jaren leenden zij meer dan 5 miljoen e-books en zo’n 2 miljoen luisterboeken.

Pioniersrol

De Nederlandse online bibliotheek vertolkte in 2014 een pioniersrol in Europa. Als bibliotheekdienst, maar ook technisch. Het was de eerste online bibliotheek in Europa waar e-books door meer dan een gebruiker tegelijk geleend konden worden. De dienst was meteen populair: hij raakte overbelast de eerste dag. Sinds de start is het aantal leden van de online Bibliotheek elk jaar gegroeid.

Aantal uitleningen neemt nog altijd toe

Ook het aantal e-book- en luisterboekuitleningen neemt nog altijd toe. In de jaren voor corona werden er jaarlijks tussen de 3 en 4 miljoen e-books uitgeleend. Daarna bleef het constant op meer dan 5 miljoen. De ThuisBieb-app droeg bij aan die groei. Deze werd in 2020 gelanceerd. Ook niet-leden konden hierin gratis 100 e-books en luisterboeken lezen.

Jongeren-app

Lachende vrouw leest op een tablet.

Door de jaren heen heeft de online Bibliotheek zich flink ontwikkeld. Zo zijn er apps gelanceerd als de VerhalenBieb, de VakantieBieb, de Luisterbieb en de TijdschriftenBieb. Die laatste twee zijn uiteindelijk opgegaan in de online Bibliotheek. Vorig jaar lanceerde de online Bibliotheek nog de LEES-app, waarmee vmbo-leerlingen en mbo-studenten gratis 120 e-books en luisterboeken kunnen downloaden. Hierin zijn sindsdien bijna 40.000 e-books en luisterboeken geleend.

Plannen voor de toekomst

In de toekomst is er voor de online Bibliotheek nog genoeg te doen. KB-directieteamlid Ronald Huizer: “We zouden graag meer mensen bereiken die nu nauwelijks lezen of leren lezen. De online Bibliotheek kent natuurlijk veel-leners, maar we zouden het lezen vooral graag stimuleren onder mensen die nu drempels ervaren. Daarnaast valt er volop leermateriaal te lenen bij de online Bibliotheek. De bibliotheek is er niet alleen om te lezen en luisteren, maar ook om je een leven lang te ontwikkelen.”

Meest geleende boeken sinds 2020

Sinds 2020 houden we bij welke boeken er het meest geleend worden bij de online Bibliotheek. Dat levert de volgende all time top 10 op:

• Daar waar de rivierkreeften zingen, Delia Owens, e-book
  • De Camino, Anya Niewierra, e-book
  • De meeste mensen deugen, Rutger Bregman, e-book
  • 't Hooge Nest, Roxane van Iperen, e-book
  • De meeste mensen deugen, Rutger Bregman, luisterboek
  • De avond is ongemak, Marieke Lucas Rijneveld, e-book
  • Vier wandelaars en een Siciliaan, Marion Pauw, e-book
  • Vogeleiland, Marion Pauw, e-book
  • Wachten op woensdag, Nicci French, e-book
  • Donald Duck, Disney, luisterboek

Infographic

Ontdek enkele hoogtepunten uit 10 jaar e-lending ook in de infographic:

Infographic 10 jaar e-lending.