Je kunt nu het landelijk webinar #hierniet terugkijken!

17 november 2023
Van 10 t/m 17 november was het de Week van de Mediawijsheid, de jaarlijkse bewustwordingscampagne over kritisch en actief omgaan met media geïnitieerd door Netwerk Mediawijsheid. Dit jaar stond deze campagne in het teken van online (pro)sociaal gedrag. Op maandagavond 13 november om 20 uur werd de grootste ouderavond ooit gehouden met een webinar over sociaal mediagebruik van kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Aangeboden door alle bibliotheken in Nederland en gepresenteerd door Mediasmarties.nl. Deze webinar is nu terug te kijken.
#WvdM23 landelijk webinar

Denise Bontje (Mediasmarties.nl) stond stil bij het belang kinderen goed te begeleiden bij sociaal gedrag online. Hoe doe je dat? Want… wat plaats je wel en niet? Moet je alles delen? Is online pesten minder erg? Hoe reageer je op een post van een ander? Wat bepreek je beter live in plaats van online? Kinderen moeten leren hoe ze zich sociaal gedragen online. Maar, net als bij mediagebruik breed staat het voorbeeld dat je zelf als (groot-)ouder geeft voorop.

Zoals elk jaar hadden lokale bibliotheken dit landelijk webinar ingezet in hun programmering rondom de Week van de Mediawijsheid.  Maar dit jaar waren de 8000 klassen die meededen aan de Mediamasters ook attent gemaakt op dit webinar. De scholen deelden dit webinar op hun beurt met ouders. Dit samen had als resultaat dat maar liefst 2030 (groot)ouders het webinar hebben bekeken!

Terugkijklink landelijk webinar #hierniet

Het webinar is nu terug te kijken via deze link. Bibliotheken kunnen deze webinar uiteraard gebruiken in combinatie met hun activiteiten rondom digitale geletterdheid in de bibliotheek of in hun activiteiten richting het onderwijs. Er is ook een overzicht gemaakt van de meest gestelde vragen die ouders tijdens deze avond stelden. De Q&A vind je hier.