Kwartetspel Schijf van vijf basisvaardigheden

9 januari 2024
Biblionet Drenthe en Cubiss Limburg ontwikkelden het kwartetspel Schijf van vijf basisvaardigheden. Doel is om een beeld te geven van wat onder basisvaardigheden valt én het gesprek hierover aan te moedigen. Je kunt het kwartetspel nu bestellen.
Kwartetspel Schijf van vijf basisvaardigheden, de kaartjes

Het spel is gebaseerd op de Schijf van vijf basisvaardigheden van Cubiss. Dit zijn: lezen, schrijven en rekenen, digitale vaardigheden, financiële vaardigheden, gezondheidsvaardigheden en sociale en juridische vaardigheden. Elk van deze thema’s heeft een kwartet met (educatieve) programma’s, projecten en samenwerkingspartners.
Daarnaast is er een kwartet toegevoegd met de 4 persona’s van de KLASSE!-methode, uitgevoerd door CINOP. Dit biedt inzicht in de doelgroep van het programma Basisvaardigheden.

Gebruik

Het kwartetspel Schijf van vijf basisvaardigheden speel je als elk ander kwartetspel. Verdeel de kaarten onder de spelers en verzamel door slim te vragen zoveel mogelijk setjes van 4 kaarten. Belangrijker dan winnen, is het gesprek dat het spel op gang brengt. Welke basisvaardigheden staan centraal in jouw werk? Hoe vul je dit in? Op welke doelgroepen ligt de focus? Waar liggen misschien nog kansen voor samenwerking? Je leert, doet ideeën op en bespreekt je strategie. Niet alleen met collega’s, maar ook met partners buiten de bibliotheek.

Bestellen

Nieuwsgierig geworden? Cubiss Limburg en Biblionet Drenthe bieden exemplaren van het spel aan.
Voor bibliotheken en partners in hun werkgebied is dit gratis.
Geïnteresseerden buiten Drenthe en Limburg kunnen het kwartetspel voor € 15,- bestellen via het bestelformulier op de website van Cubiss