Nieuw onderzoek naar de opbrengsten van lezen

28 februari 2024
Waarom lees je? Waarom koop je wel of geen boeken? En lees je weleens literatuur? Onderzoeksbureau GfK vroeg het in opdracht van de boekenbranche aan zestien lezers. Tijdens uitgebreide diepte-interviews vertelden zij wat lezen voor hen betekent.

Er is volgens deze lezers niets wat niet goed, mooi, fijn of verantwoord. is aan het lezen van boeken. Hun belangrijkste redenen om te lezen zijn divers: van ontspanning, plezier, rust, escapisme, schoonheid/bewondering en een verantwoord/goed tijdverdrijf tot kennis, persoonlijke ontwikkeling, grotere taalvaardigheid en nieuwe zienswijzen. Anders gezegd: boeken verrijken hun leven.

Wat lezen onderscheidt van sommige andere activiteiten (zoals bezig zijn met je smartphone), is het gevoel iets goeds en verantwoords te doen. Niet alleen voor jezelf, maar - door het krijgen van nieuwe perspectieven in een tijd van polarisatie - ook voor de wereld.

Drempels om te lezen

Dat de geïnterviewden graag lezen, betekent niet dat zij dat ook altijd doen. Belangrijke redenen om niet of minder te lezen zijn geen of weinig tijd, geen of onvoldoende rust om te lezen en de verleiding of noodzaak van andere activiteiten (denk aan tv-kijken, scrollen op de telefoon, sporten, boodschappen, de kinderen verzorgen). Bovendien ervaren deze lezers dat er steeds minder met anderen over boeken gepraat kan worden: lezen is steeds minder vaak en gedeelde interesse.

Liever geen literatuur

De geïnterviewde lezers geven aan niet vaak literatuur te lezen. Literatuur wordt ervaren als moeilijk. Je moet er moeite voor doen en is voor een deel van de lezers een drempel om eraan te beginnen. Mogelijk komt dit doordat hun beeld van literatuur is gestoeld op een verouderd beeld. Vaak denken lezers bij literatuur aan ‘schrijvers van toen’ als Mulisch en Hermans. Hedendaagse literaire auteurs blijken minder bekend bij de geïnterviewden.

Lees het volledige rapport

Over het onderzoek

In opdracht van KVB-SMB, CPNB, KB en Stichting Lezen doet onderzoeksbureau GfK sinds 2007 jaarlijks vier metingen naar het koop-, lees- en leengedrag van Nederlandse consumenten. Dit is de vierde meting van 2023. Alle onderzoeken zijn terug te vinden op de website van KVB Boekwerk.

Jonge vrouw zit op de grond in een bibliotheek en leest een boek.