Nieuwe bibliotheken van start met digitaal burgerschap

7 november 2023
Bibliotheken konden in 2023 subsidie aanvragen om aan de slag te gaan met het thema digitaal burgerschap. In augustus startte de derde inschrijfronde hiervoor. Achttien bibliotheken hebben zich die maand aangemeld.

Vijftien bibliotheken beginnen met het starttraject. Hierin leren zij hoe zij digitaal burgerschap kunnen inzetten op hun locatie. Drie bibliotheken beginnen met het programmeringstraject. Zij gaan daadwerkelijk programma’s ontwikkelen en uitvoeren.

In totaal hebben zich in 2023 52 bibliotheken aangemeld om mee te doen. Een van deze bibliotheken doet dat in het proeftuintraject. Dit is een financiering om te experimenteren met nieuwe vormen van dienstverlening rondom digitaal burgerschap. Het doel van een proeftuin is om dienstverlening te ontwikkelen die vervolgens door andere bibliotheken hergebruikt kan worden. Vanuit elke provincie doet nu minimaal één bibliotheek mee.

Startdag

De bibliotheken die met het starttraject beginnen, hebben op 14 november en 12 december gezamenlijke Startdagen. Tijdens een starttraject maken bibliotheken ieder een Lokaal Plan op basis van een omgevingsanalyse en een Theory of Change. Op de Startdagen worden workshops gegeven over de manier waarop deze analyse van de omgeving én de Theory of Change gemaakt kunnen worden. Vervolgens gaan de bibliotheken binnen de eigen organisatie en met de doelgroepen aan de slag over welke veranderingen zij willen bereiken binnen het thema digitaal burgerschap. Zij bereiden zich met het Lokaal Plan voor op het maken van programmering.

Kennisdelingsdag

Voor bibliotheken die meedoen met het programmerings- en proeftuintraject vond op 31 oktober een Kennisdelingsdag plaats. Zij maakten die dag kennis met elkaars traject en spraken onder andere over het managen van de impact die zij willen maken met hun traject.

Ook aan de slag met digitaal burgerschap?

Wil jij in jouw bibliotheek ook aan de slag met digitaal burgerschap? Wil je ermee starten en meer weten? Ben je al gestart en wil je daadwerkelijk gaan uitvoeren? Of ben je zover dat je wilt gaan experimenteren met proeftuinen? In 2024 starten nieuwe inschrijfrondes. Houd Bnetwerk in de gaten, daar lees je in de loop van het nieuwe jaar hoe je je kunt aanmelden. Heb je tot die tijd vragen? Liedewij Lamers en Marjolein Oomes van de KB helpen je graag op weg.

Trainingsdag

Je kunt je ook nog steeds aanmelden voor de trainingsdag op 7 december. In Utrecht komen we bij elkaar en ontdek je hoe je dit thema goed neerzet in jouw bibliotheek, hoe je het gesprek voert over technologie en digitalisering en hoe je je bezoekers weerbaar maakt tegen desinformatie.

Alt