Oplevering Database Openbare Bibliotheken uitgesteld

31 oktober 2023
De oplevering van de Database Openbare Bibliotheken (DOB) is uitgesteld. De verwachting was dat deze eind 2023 klaar zou zijn voor gebruik. Dit blijkt helaas niet haalbaar. Het streven is nu om de nieuwe database in het najaar van 2024 te lanceren. De DOB is de vervanger van G!DS, de huidige database voor bibliotheekgegevens.

De deadline van eind 2023 was ambitieus, zeker met de huidige beschikbaarheid van resources. We verwachten dat we zeker tot de zomer nodig hebben. We willen de uitrol echter niet laten samenvallen met de uitrol van Single Identity. Daarnaast is het ook niet handig om trainingen te geven in de zomerperiode. Vandaar dat de oplevering nu is verplaatst naar het najaar van 2024. Tot die tijd blijft G!DS up to date werken en blijft dit dé bron voor de lokale programma-activiteiten voor de landelijke programma’s.

Over de DOB

De DOB wordt gebouwd door App Software. Hiervoor is gekozen na het afronden van de aanbestedingsprocedure. De wensen en eisen voor de nieuwe database zijn opgehaald bij de betrokkenen in het netwerk en in kaart gebracht.

Inmiddels zijn App Software en de KB gestart met het bouwen van de eerste onderdelen van het systeem. Dit nieuwe systeem krijgt een gemoderniseerde en gebruiksvriendelijkere interface. Op dit moment wordt er met name gewerkt aan de basisfunctionaliteit.

Werkzaamheden voor bibliotheken?

Omdat het migratieplan nog niet klaar is, kunnen we op dit moment nog niet veel zeggen over eventuele werkzaamheden voor bibliotheken. Nadat de migratie heeft plaatsgevonden, zullen we bibliotheken in ieder geval vragen om data te controleren.

Testsessies

In 2024 organiseren we per onderwerp testsessies op verschillende locaties in het land en eventueel online. Gebruikers die zich al hebben aangemeld, krijgen hier apart bericht over.