Samenwerking Boekenweek van Jongeren en Readification

14 september 2023
De Boekenweek van Jongeren en Readification werken dit jaar samen om jongeren aan het lezen te krijgen. Dat heeft Stichting CPNB bekendgemaakt. Schrijver/scenarist Marion Pauw en yougadultauteur Rima Orie schreven voor Readification twee verhalen, gekoppeld aan de game 'Assassin’s Creed: Mirage'. Een extra verhaal van Orie dat hierop aansluit is deel van 3PAK, het gratis geschenkboek van de Boekenweek van Jongeren dat van 15 tot en met 24 september wordt uitgedeeld.

Nieuw onderzoek leesgedrag jongeren

Dat het noodzakelijk is om jongeren aan het lezen te krijgen, blijkt uit nieuw onderzoek van GfK, in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak – KVB: ‘In de leeswereld van jongeren’. Iets meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 25 jaar oud leest hooguit een paar keer per maand of zelfs nooit. Jongeren tussen de 16 en 19 jaar lezen het minst vaak. Zij hebben ook een minder goed gevoel bij lezen: ze geven vaker aan dat ze lezen omdat het moet van school (2 van de 4 jongeren) en geven aan lezen saai te vinden (2 van de 5 jongeren). Ze besteden hun tijd liever aan andere interesses.

Jongeren bereik je online

Deze jongeren bereik je het best online. Van de jongeren vindt 30% dat het moeilijk is om leuke boeken te vinden, bijvoorbeeld omdat het aanbod groot is. Aanraders en tips via sociale media lijken hierbij te helpen, met name via TikTok en Instagram.  Niet alleen jongeren die al veel lezen, maar ook jongeren die zeggen minder te lezen, vinden online inspiratie. Door de samenwerking aan te gaan hopen Readification en de Boekenweek van Jongeren de jongeren te bereiken.

Over Readification

In het leesproject Readification komen de werelden van gaming en lezen samen. Het startte twee jaar geleden als pilot van De Leescoalitie, NBD Biblion, game-ontwikkelaar Ubisoft en marketingbureau The Invaders. De Verborgen Verhalen die voor dit project verschijnen spelen zich af in de wereld van een game. Ze worden verrijkt met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. De Verborgen Verhalen van Readification zijn te lezen via de Ubisoft Special-app. Eerder verschenen er al verhalen van Abdelkader Benali, Manon Uphoff, Marcel van Driel en Roderick Leeuwenhart.

Over 3PAK

3PAK is het gratis geschenk dat uitgedeeld wordt tijdens de Boekenweek van Jongeren (15 tot en met 24 september), georganiseerd door Stichting CPNB, Stichting Lezen en de Schrijverscentrale. Jongeren kunnen de bundel ophalen in de boekhandel, bibliotheek of op school. 3PAK is ook beschikbaar als e-book en luisterboek via o.a. Jeugdbibliotheek.nl, de LEES-app en Storytel.

Medialogica