Titels LEES-app zijn bekend

13 juli 2023
Vanaf september 2023 is de nieuwe LEES-app beschikbaar met ruim 120 e-books en luisterboeken voor de doelgroep 12 tot 18 jaar. De LEES-app is primair gericht op vmbo-leerlingen en mbo-studenten en is gedurende een jaar beschikbaar. Doel van deze pilot is om een bijdrage te leveren aan leesbevordering en geletterdheid van deze jongeren. We beogen dat zij met deze gratis app makkelijker kennismaken met digitaal lezen via de bibliotheek.

De collectie van de LEES-app is gericht op jongens en meisjes in de leeftijd van 12 tot 18 jaar en specifiek voor de niveaus vmbo en mbo. In samenspraak met de doelgroep, leesconsulenten en uitgevers van deze titels is een zo relevant, divers en actueel mogelijk aanbod samengesteld. Fictie, Max Verstappen, liefde, Lubach, Lieke Mertens, spannende thrillers, bekende klassiekers; er is voor iedereen wat te vinden in de LEES-app. Download de titellijst:

Foto van een mobiel waar de LEES-app op geopend is. Op de foto tekst en een afbeelding van het bovenlichaam van een jongere.

Het kan zijn dat er nog een paar titels worden toegevoegd. Ook komen tijdens de Boekenweek van Jongeren 3-PAK als bundel én als losse e-books en luisterboeken beschikbaar in de LEES-app.

LEES-App

De LEES-app is een tijdelijke app, die tijdens de pilotperiode van september 2023 tot ca. september 2024 te gebruiken is. De LEES-app werkt grotendeels hetzelfde als de online Bibliotheek-app, met als grootste verschil dat er geen bibliotheeklidmaatschap nodig om gebruik te maken van deze app. De app is gratis te downloaden voor Android- en iOS-apparaten en jongeren hoeven alleen een account aan te maken met een e-mailadres en wachtwoord. Op deze manier willen we deze doelgroep een laagdrempelige toegang bieden tot een aantrekkelijke digitale collectie van circa 120 e-books en luisterboeken. De boeken zijn direct te downloaden om vervolgens te lezen of te beluisteren in de app.

Toolkit en marketing

Foto van een mobiel waar de LEES-app op geopend is. Op de foto tekst en een boekomslag.

In september zal er een toolkit beschikbaar zijn via Bieb-to-bieb en de portal Landelijkhuisstijl.nl. Onderdeel van de toolkit is o.a. een informatieflyer voor leerkrachten en leesconsulenten om met de LEES-app in de klas aan de slag te gaan en een poster (A2). De bekendheid van de LEES-app bij leerlingen op scholen en bij docenten wordt ondersteund door een landelijke marketingcampagne.

Vragen

Heb je vragen of op je zoek meer informatie? Neem dan contact op via lees@kb.nl. Zie ook de FAQ LEES-app.

Logo LEES-campagne.