Training digitaal burgerschap: publiek van de toekomst

18 december 2023
Kom op 6 februari naar de nieuwe training voor digitaal burgerschap. Je verkent dan de digitale toekomst. Hoe ziet die eruit voor bibliotheken? En: hoe kun je je daarop voorbereiden?

Jouw bibliotheek in 2040… Hoe zou die eruitzien? Heb je daar weleens over nagedacht en zo nee: waarom niet? Bibliotheken die nadenken over de toekomst zien eerder wat de uitdagingen en kansen zijn van nieuwe digitale ontwikkelingen. Ze weten ook beter welke strategieën ze kunnen inzetten om de risico’s hiervan te vermijden. En de kansen te benutten. Geen slecht idee dus om erover na te denken.

Digitale visie

De DEN Academie kan bibliotheken helpen een digitale visie en strategie te ontwikkelen voor de toekomst. Op dinsdag 6 februari verzorgt deze Academie een training hierover die ook jij kan bijwonen. De workshop sluit aan bij het programma digitaal burgerschap. Maar ook als jouw bibliotheek daar nog niet aan meedoet, is de training goed te volgen.

Tijdens de training leer je meer over de volgende onderwerpen:

1. Toekomst verkennen en scenario denken – Hoe kan onze bibliotheek zich voorbereiden op de toekomst?
  2. Digitale transformatie - Hoe helpt digitale transformatie hierbij?
  3. Toekomstscenario’s voor de bibliotheek – Hoe ziet het publiek van de toekomst eruit in 2040?
  4. Aan de slag met toekomstscenario’s voor de eigen organisatie.

Vooraf krijg je de DEN ‘Handleiding Publiek van de toekomst’ gemaild. Met het vriendelijke verzoek deze te lezen uiteraard. Na afloop ontvang je een uitgewerkt beeldverslag van de workshop.

Locatie en tijdstip

• Dinsdag 6 februari 2024
  • 13.30-16.00 uur (inloop vanaf 13.15 uur)
  • Zalencentrum Vredenburg, Vredenburg 19, 3511BB Utrecht

De workshop is onderdeel van de kennisdelingsdag voor programmeer- en proeftuinbibliotheken. Behoor je tot die groep? Dan hoef je je niet apart aan te melden.

Ben je geïnteresseerd?

Leuk! Deelname aan de workshop is gratis. Er kunnen maximaal 25 mensen meedoen. Aanmelden kan via dit formulier

Over de training

Deze training komt tot stand dankzij een financiële bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het landelijke programmateam digitaal burgerschap organiseert de dag. Dit team helpt bibliotheken om het thema handen en voeten te geven in de praktijk. Het ontwikkelt hiervoor momenteel een Leerlandschap. Dit is een omgeving waarin organisaties scholingsaanbod vinden en van en met elkaar leren. Begin 2024 maken we hier meer over bekend.

Contact

Wil je meer weten over de training? Neem dan contact op met Hedi Egelmeers, projectmanager digitaal burgerschap.

Digitaal Burgerschap