Digitale geletterdheid jeugd

Digitale Geletterdheid en dBos - Samen bereiken we meer

De informatiefolder 'Digitale Geletterdheid: Samen bereiken we meer' geeft bibliotheken handvatten bij het gesprek met het onderwijs over over het belang van digitale geletterdheid binnen de aanpak de Bibliotheek op school.

De jeugd groeit op in een mediarijke samenleving vol met nieuwe technologieën die elkaar razendsnel opvolgen. Een wereld zonder internet hebben ze nooit gekend. Maar dat maakt nog niet dat ze automatisch ook goed met al die media en technologieën om kunnen gaan.

Net als lezen, schrijven en rekenen moeten ook digitale vaardigheden aangeleerd worden. Hiervoor zullen ouders, scholen, gemeenten en bibliotheken de handen ineen moeten slaan.

dBos en Digitale Geletterdheid

Hoe maak je leerlingen digitaal geletterd? Waar leg je de focus? En welk lesmateriaal gebruik je? Veel scholen zoeken naar een manier om er structureel mee aan de slag te gaan, maar kunnen wel wat extra hulp gebruiken.

Met de structurele samenwerkingsaanpak van de Bibliotheek op school sta je er niet alleen voor en bouw je als school, bibliotheek, ouders en gemeente aan een vaste plek voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Zo zorgen we er samen voor dat onze leerlingen voorbereid zijn op de maatschappij van vandaag én morgen!

De informatiefolder 'Digitale Geletterdheid - Samen bereiken we meer' geeft handvatten door middel van het gebruik van de 7 bouwstenen uit de aanpak van de Bibliotheek op School hoe de bibliotheek kan ondersteunen om digitale geletterdheid een vaste plek te geven binnen het beleid van het onderwijs.

Deze folder is in 2020 ontwikkeld door het kernteam de Bibliotheek op School in opdracht van SPN.