Publiekscampagne Donorregister Geen bezwaar

7 december 2022
Afgelopen week is het ministerie van VWS een campagne over het Donorregister gestart. Mensen kunnen met vragen naar de bibliotheek komen als ze de uitingen zien. In dit bericht lees je meer over de campagne, online keuzehulp en flyer voor het publiek die je kunt downloaden en tot 12 januari 2023 kunt bestellen.

Aanleiding

Sinds de implementatie van de Donorwet staan alle Nederlanders van 18 jaar en ouder geregistreerd in het Donorregister:

• 76,4 procent met 1 van de 4 actieve keuzen ('ja', 'nee', 'mijn familie beslist', 'ik wijs iemand aan')
  • 23,6 procent (3,3 miljoen mensen) met 'geen bezwaar' tegen orgaandonatie

De afgelopen jaren is de doelgroep vele malen benaderd met diverse communicatie-activiteiten. Toch is een deel ervan nog niet goed bereikt of komt de informatie onvoldoende over. Uit onderzoek blijkt dat deze registratie niet past bij de wensen van bijna 60 procent van de 'geen bezwaar'-geregistreerden of dat ze nog twijfelen over een passende keuze. Omdat deze mensen nog geen actie hebben ondernomen, staan zij grotendeels onbedoeld met 'geen bezwaar' in het Donorregister. Dat is niet wenselijk.

Daarom beoogt de campagne deze groep te motiveren om informatie te zoeken, zodat zij alsnog een passende keuze kunnen maken. Dit doet VWS door de doelgroep te confronteren met de betekenis van 'geen bezwaar'. Daarnaast gaat VWS hen faciliteren om, laagdrempelig, informatie te vinden. De campagne benadrukt ook dat je je keuze altijd kunt veranderen.

Campagnematerialen

Om de zeer diverse doelgroep te bereiken, zet VWS een mix van communicatiemiddelen in. Namelijk: een huis-aan-huis advertentie, online video, social uitingen, video's en flyers in wachtkamers van zorginstellingen en interactieve online banners.

Daarnaast is een online tool ontwikkeld, de Keuzehulp.

Voor mensen die minder digitaal vaardig zijn, is er ook een flyer. Binnenkort kun je die gratis bestellen via de bestelportal Donorregister op BiblioMedia. De flyer is uiterlijk 27 december beschikbaar. BiblioMedia verzendt een mailing aan bibliotheekorganisaties met bestelinformatie.

De uiterste besteldatum is 12 januari 2023.

De levering van de flyers volgt in de de derde week van januari.

De flyer vermeldt ook een informatienummer voor het publiek: 0900 - 821 21 66.

In de bestelportal vind je meer materialen - in veel talen - die al beschikbaar waren voor het publiek, en een instructieblad voor medewerkers.

Voorkant flyer

Achterkant flyer