42 nieuwe bibliotheekvestigingen!

14 maart 2024
Het bibliothekennetwerk wordt de komende jaren uitgebreid met 42 nieuwe bibliotheekvestigingen. Ook worden 245 bestaande bibliotheekvoorzieningen verbeterd. Dat is vandaag bekendgemaakt. Dit goede nieuws is te danken aan de SPUK-regeling.

De SPUK-regeling is een eenmalige specifieke uitkering om bibliotheekvoorzieningen te herstellen en te versterkenGemeenten konden een aanvraag indienen voor deze regeling, waarmee ze bijvoorbeeld een nieuwe vestiging kunnen financieren of verruiming van de openingstijden kunnen bekostigen.

Twee aanvraagrondes

Voor de SPUK-regeling zijn twee aanvraagrondes geweest. De eerste aanvraagronde liep van 15 mei tot en met 15 juni 2023. Het beschikbare budget was toen € 17,6 miljoen. De tweede aanvraagronde liep van 15 november tot en met 15 december 2023. Tijdens deze ronde was 38,4 miljoen beschikbaar.

Honorering

Bij het honoreren van de aanvragen hebben gemeenten voorrang gekregen die nog geen bibliotheekvestiging hebben en er een willen oprichten. Daarna is gekeken naar gemeenten waar de gemiddelde afstand tot een vestiging of servicepunt groot is. Tot slot ging voorrang naar gemeenten die te maken hebben met grote maatschappelijke opgaven, zoals inwoners met een hoog risico op onderwijsachterstand en een groot aandeel laaggeletterdheid.

Lees het hele bericht op de site van de Rijksoverheid.