74 miljoen voor BoekStart en Bibliotheek op School

30 oktober 2023
Fantastisch nieuws voor bibliotheken! Er komt 74 miljoen euro beschikbaar voor BoekStart en Bibliotheek op school. Dat hebben demissionair minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Mariëlle Paul en demissionair staatssecretaris van Media en Cultuur Gunay Uslu op 30 oktober bekendgemaakt. Bibliotheken ontvangen dit geld vanuit het Masterplan basisvaardigheden.

Met het geld kunnen de komende drie jaar 1.800 kinderdagverblijven en scholen in het primair onderwijs, het vmbo, het praktijkonderwijs en het beroepsonderwijs voor het eerst gaan samenwerken met de bibliotheek via BoekStart en de Bibliotheek op school. Daarnaast kunnen ruim 6.000 kinderopvanglocaties en scholen hun bestaande samenwerking met de lokale bibliotheek verder uitbouwen.

Stichting Lezen verstuurde vandaag een persbericht over dit geweldige nieuws. Download het persbericht. Stichting Lezen zal het geld de komende jaren verdelen over de participerende bibliotheken.

Kijktip

Maandag 6 november staat de LinkedIn-sessie in het teken van dit mooie nieuws. De regeling heet officieel Impulsregeling Masterplan basisvaardigheden. Adriaan Langendonk (manager leesbevorderingsprogramma’s BoekStart en de Bibliotheek op school) en Jurjen Nienhuis (regiomanager Bibliotheek Rotterdam) vertellen je die dag alles over deze kans om te investeren in leesbevordering.

Twee kinderen in de bibliotheek.