Aanvragen SPUK-regeling nu mogelijk

17 mei 2023
Staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media heeft maandag 15 mei het startschot gegeven voor de regeling SPUK Bieb. Met deze regeling kunnen openbare bibliotheken een specifieke uitkering (SPUK) aanvragen.

Deze uitkering is een tegemoetkoming in de kosten om nieuwe vestigingen op te richten en bestaande te verbeteren of verder te ontwikkelen.

Bibliotheek, de plek waar cultuur begint

De staatssecretaris gaf het startschot in de bibliotheek in Eindhoven. De bibliotheek heeft namelijk veel te bieden, aldus staatssecretaris Uslu: “Het is de plek waar cultuur begint. Of je nu op zoek bent naar een boek, een cursus of digitale hulp bij je belastingaangifte, de bibliotheek heeft het allemaal. In de bieb komen mensen uit alle lagen van de samenleving elkaar tegen. Hier vind je kennis, nieuwe verhalen en verschillende perspectieven.”

Meer weten over SPUK?

Gemeenten kunnen nu een aanvraag doen voor de specifieke uitkering.

Er zijn 2 aanvraagrondes. De eerste loopt tot en met 15 juni. De tweede van 15 november tot en met 15 december 2023. De uitkering van de tweede ronde is voor 2024. Meer informatie over de SPUK lees je op de overheidspagina over de regeling.

Staatssecretaris Uslu met collega's uit het netwerk van bibliotheken.

Staatssecretaris Uslu bij het startschot voor de SPUK-regeling in Eindhoven.