AI-parade verlengd en bezoekt in november 6 locaties tegelijk

27 oktober 2023
De AI-parade is verlengd en bezoekt volgende maand 6 locaties tegelijk: Rotterdam, Almere, Arnhem, Rivierenland, Dommeldal en Spijkenisse. Tijdens deze verlenging kunnen bezoekers in de bibliotheken van Spijkenisse, Flevoland en Dommeldal ook kennismaken met de nieuwe installatie: ‘echt of niet?’

Over de AI-Parade

Om burgers meer inzicht te geven in de kansen en risico’s die Artificial Intelligence (AI) met zich meebrengt, is er de AI-parade: een reizende manifestatie die burgers laat meepraten over AI en de inzet en impact daarvan op de samenleving. Het streven is om zoveel mogelijk Nederlanders te bereiken met de activiteiten van de AI-parade. De AI-parade reisde de afgelopen 10 maanden al langs 18 bibliotheken door het hele land, waar debatten, workshops en tentoonstellingen werden aangeboden.

Over de nieuwe installatie

De nieuwe installatie op de AI-parade is een quiz die op groot scherm in de bibliotheek wordt gezet waarbij je een aantal foto’s krijgt te zien en moet aangeven of je denkt dat hij echt is of gegenereerd is door AI. Wellicht dat we er ook nog een tweede expositie bij krijgen die op basis van je foto een tekst genereert.

Naast deze nieuwe installatie kunnen bezoekers ook nog steeds de tentoonstelling What the Future Wants bezoeken waarbij ze het geheime leven ontdekken achter de schermen die ze gebruiken. Daarnaast is er nog de installatie ‘Alledaagse Intelligentie’ waarbij bezoekers kennismaken met AI door korte verhalen. Tot slot vinden er diverse activiteiten plaats zoals debatten, lezingen en workshops.

Save the date: landelijke AI-dag

Op 23 januari 2024 van 10.30-15.00 uur is de landelijke AI-dag voor bibliotheken. Deze vindt plaats op de Brightlands Campus in Heerlen. Zet deze datum vast in je agenda! Zie voor meer informatie de agenda op Bnetwerk.

Publicatie best practices

In januari 2024 verschijnt een publicatie met een verzameling en bundeling van best practices op het gebied van AI. Een handig naslagwerk om te gebruiken als je aan de slag wil gaan met ai-programmering.

Meer informatie

Meer informatie over de AI-parade vind je op de projectpagina van Bnetwerk en op de BiebtoBieb-AI-parade-groep.

Kaart van Nederland, met tekst 'AI-Parade' en stippen rond het land heen.