Het is bijna zover: IFLA Rotterdam!

12 juli 2023
Ben jij in augustus bij het IFLA WLIC in Rotterdam? Het beloven prachtige dagen te worden, vol lezingen, workshops en meetings. Bovendien kun je vooraf satellite meetings bijwonen en aan het eind mee op bibliotheekbezoek, ook als je niet naar het congres gaat. Een mooi programma dus. Helemaal mooi: je kunt je nog steeds aanmelden.
Logo IFLA WLIC 2023 Rotterdam.

Het congres is een uitgelezen kans om kennis te maken met vakgenoten uit andere delen van de wereld. Om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Bij het congres in Dublin in 2022 waren rond de 2000 mensen uit 100 verschillende landen aanwezig. De organisatie hoopt in Ahoy Rotterdam nog meer mensen uit nog meer verschillende landen te ontvangen en gezien de aanmeldingen gaat dit de goede kant op.

Lezingen, workshops en meetings

De openingsceremonie van het IFLA WLIC is op maandag 21 augustus, 10.30 uur. Daarna kun je dagelijks een programma volgen dat barst van de lezingen, workshops en meetings over onderwerpen die ons als bibliotheekprofessionals allemaal raken. Zo zijn er bijvoorbeeld bijeenkomsten over AI, duurzaamheid, desinformatie en copyright tijdens en na de coronapandemie. Nieuwsgierig? Ontdek het volledige programma.

Satellite meetings

In aanloop naar het congres kun je enkele satellite meetings bijwonen. Deze Engelstalige  workshops en lezingen worden georganiseerd in en mede door Nederlandse en Belgische bibliotheken. Kom bijvoorbeeld naar de meeting in Rotterdam over hoe bibliotheken bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling. Of praat in Den Haag mee over het creëren van een veilige werkomgeving voor LHBTQ-collega’s. Je kunt deze bijeenkomsten ook bijwonen als je niet naar het congres gaat. Kijk op de site van IFLA voor een overzicht van alle satellite meetings Daar lees je ook hoe je je kunt aanmelden.

Bibliotheekbezoek

Ter afsluiting van het congres kun je op vrijdag 25 augustus mee op bezoek bij bibliotheken in Nederland en België. Ontdek bijvoorbeeld de bibliotheken van Belgisch Limburg, de Veluwe,  West-Vlaanderen of van steden als Den Helder en Zutphen, en van een dorp als Hoogezand. Ook hier geldt dat je niet per se deelnemer van het congres hoeft te zijn om mee te gaan. Vooraf aanmelden is alleen wel verplicht. Bovendien betaal je een kleine bijdrage voor het busvervoer. Bekijk het volledige programma van de bibliotheekbezoeken. Wees er snel bij, bijna de helft van de tours is al volgeboekt!

Twijfel je nog?

Weet je nog niet zeker of je wilt gaan? Bekijk de promotiefilmpjes dan eens. Het filmpje waarin de stad Rotterdam je alvast welkom heet bijvoorbeeld. Of het filmpje over Nederlandse bibliotheken dat verschenen is in Informatieprofessional. Hierin vertellen enkele Nederlandse bibliotheekprofessionals enthousiast over hun werk.

Aanmelden voor IFLA WLIC

Wil je je erbij zijn in Rotterdam? Je kunt je aanmelden via de site van IFLA. Leden van de VOB kunnen het VOB-lidmaatschapsnummer van de IFLA gebruiken om zich tegen ledentarief aan te melden. Dat nummer is: NL-0001.

Tot ziens in Rotterdam?