Interview nieuwe Netwerkmanager Tineke van Ham: “Het netwerk ligt me na aan het hart.”

3 augustus 2023
Op 1 augustus is Tineke van Ham gestart als interim Netwerkmanager. Wat worden haar belangrijkste taken? En wat maakt deze baan zó bijzonder, dat ze haar pensioen ervoor inruilde?
Tineke van Ham

Welkom terug, Tineke. Kun je iets over jezelf vertellen, voor wie jou nog niet kent?

“Ja, welkom terug inderdaad. Ik heb lang in de bibliotheekwereld gewerkt. Als bestuurder van bibliotheken en de laatste elf jaar tot mijn pensionering in 2021 bij Rijnbrink, de POI van Gelderland en Overijssel. In die periode ben ik ook voorzitter van SPN geweest. Na mijn pensionering dacht ik: eens kijken wat er op mijn pad komt. Ik was niet echt van plan om heel veel werk op me te nemen, maar ik ben toen ingegaan op een vacature van het certificeringsbureau en ben auditor geworden. Je staat dan niet meer midden in de hectiek, maar werkt op de achtergrond, waarbij je heel dicht bij bibliotheken komt te staan. Je ziet hoe ze zich met van alles bezighouden, echt in ontwikkeling zijn. Dat is heel leuk om te doen.”

En dan toch die overstap.

"Astrid Kraal ging vrij onverwacht weg en ik werd gepolst of ik tijdelijk haar taken wilde overnemen. Haar netwerktaken dan; Astrid stuurde ook de afdeling Bibliotheekstelsel aan in de KB, maar die taken neemt iemand anders over. Daar moest ik wel even over nadenken, want het betekende dat ik meer moest gaan werken dan ik van plan was. Maar ik weet hoe hard er gewerkt is om de samenwerking in het netwerk voor elkaar te krijgen. Hoe de bibliotheken zich doorontwikkeld hebben en hoeveel aandacht we daardoor nu krijgen van de politiek. Hoeveel geld eraan komt. En hoe lastig het dan is als er een gat valt en de samenwerking stil komt te liggen. Dus ik ga het toch doen. Twee dagen in de week, in ieder geval tot april. Met plezier, omdat het netwerk me zo na aan het hart ligt.”

Hoe waren de reacties?

“Ik heb heel veel aardige reacties gekregen. Via LinkedIn werd ik door een aantal collega’s weer heel warm welkom geheten. Dat was echt enthousiasmerend. Ik heb zo lang in de sector gewerkt dat ik redelijk makkelijk kan instappen. Ik herken veel namen, heb veel contacten. En voor de collega’s die me nog niet kennen: dat komt wel goed. ”

Wat worden je belangrijkste taken?

“Ik denk dat het contact met de koersgroepen de komende maanden het meest relevant wordt voor mij. We moeten inhoudelijk naar de Netwerkagenda kijken, die vraagt echt weer om een update. En naar de hele organisatie rondom de Netwerkagenda, die moet gestroomlijnd worden. Daar werken we sinds 2020 met veel enthousiasme aan, nu moeten we gaan kijken wat er werkt, waar we zeker mee moeten doorgaan en wat er anders moet. Daar neem ik het voortouw in, maar dat doe ik natuurlijk niet alleen, altijd samen met KB, SPN en de VOB. Andere taken zijn natuurlijk het nieuwe Bibliotheekconvenant en de voortgang rondom de bibliotheekwet. Dat is nogal wat hè, als een wet wordt aangepast.”

Wat maakt de aanpassing van de wet zo bijzonder?

“De huidige bibliotheekwet stamt uit 2015. Sindsdien hebben we als bibliotheeksector zó de aandacht op ons gevestigd, dat er nu heel veel geld naar ons toe komt en de wet wordt aangepast. De zorgplicht komt erin bijvoorbeeld, het wordt een wettelijke taak voor gemeenten om te zorgen voor een  volwaardige bibliotheek binnen hun gemeentegrens. Dus we staan echt aan de vooravond van een belangrijke fase voor de bibliotheeksector. Het is heel leuk om hier een rol in te kunnen spelen, voortbouwend op het werk van Jos Debeij en Astrid. Er staan zoveel seinen op groen voor ons en daar zijn jaren aan voorbereiding aan voorafgegaan. Het is mooi om te zien waar dat nu toe leidt, wat we met elkaar bereikt hebben.”

Wat ga je als eerste doen?

“Contact zoeken met de voorzitters van de koersgroepen. Om kennis te maken als dat nodig is en ervaringen op te halen. Met elkaar in gesprek gaan. We moeten heel veel doen samen en nadenken hoe we dingen soms net iets anders gaan organiseren. Daar hebben we de denkkracht van het veld voor nodig. Ik kijk ernaar uit.”

Heel veel succes gewenst.