Onderzoek naar leesgedrag jongeren: bibliotheken op school goed bezocht

18 september 2023
Jongeren tussen de 12 en 15 jaar weten de weg naar de bibliotheek of mediatheek op school goed te vinden: een derde van de jongeren bezoekt deze bibliotheek minstens eenmaal per maand. Jongeren tussen de 16 en 19 jaar gaan daarentegen minder vaak naar de bibliotheek dan vijf jaar geleden: zij kopen hun boeken vaker nieuw online. Dat blijkt uit de nieuwste themameting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek over het leesgedrag van jongeren.

Uit de meting blijkt verder dat de prijs de belangrijkste reden is waarom jongeren van 18 tot 25 jaar na hun achttiende geen lid zijn gebleven van de bibliotheek. De onderzoekers adviseren dan ook om in de communicatie te benadrukken dat een abonnement veel meer biedt dan alleen boeken lenen, of om bijvoorbeeld de prijs per maand in plaats van per jaar te tonen. Andere veelgenoemde redenen om geen lid te blijven van de bibliotheek zijn ‘Ik leen nooit iets bij de bibliotheek’ en ‘Ik haal mijn boeken ergens anders vandaan’. Van de online Bibliotheek zijn de e-books het bekendst bij jongeren. Deze worden vaker geleend dan luisterboeken en tijdschriften.

Favoriete genres en taal

Ongeveer de helft van de jongeren tussen 12 en 25 jaar oud leest wekelijks een boek in de vrije tijd, wijst het onderzoek verder uit. Elf procent van hen leest dagelijks. Ze lezen dan vooral spanning en avontuur, gevolgd door young adult en fantasy. Social media blijken een belangrijke bron voor boekentips. Vooral Instagram en Tiktok (#BookTok) zijn populair. Verder leest een derde van de jongeren tussen 16 en 25 jaar graag in een andere taal, vooral in het Engels. Ze doen dit vooral omdat ze boeken graag in de originele taal lezen of om hun taalvaardigheid te oefenen. Een andere reden is dat ze de Nederlandse vertaling niet lekker vinden lezen.

Niet leuk

Niet iedereen leest graag. In de leeftijd 12-19 jaar leest de helft omdat dat moet van school. Deze jongeren geven de voorkeur aan andere activiteiten of worden afgeleid door berichtjes op hun mobieltje. Zo’n 40% van de tieners vindt lezen gewoon niet leuk. Drie op de tien jongeren vinden het lastig om een leuk boek te vinden. Voor jongeren van 12 t/m 19 jaar is de vaakst genoemde reden daarvoor dat ze geen interesse hebben in boeken. Voor jongeren van 20 t/m 25 jaar is het te grote aanbod de belangrijkste reden waarom ze geen leuk boek kunnen vinden.

Over het onderzoek

GfK voert in opdracht van KVB-SMB, CPNB, KB en Stichting Lezen vier keer per jaar onderzoek uit naar het koop-, lees- en leengedrag van Nederlandse consumenten, met één reguliere en drie themametingen. Het onderzoek naar leesgedrag van jongeren is de eerste themameting van 2023. Bekijk de volledige rapportage. De resultaten van eerdere metingen kun je terugvinden op de site van KVB Boekwerk

LEES-app gelanceerd

Om het leesplezier van jongeren te stimuleren, lanceerde de online Bibliotheek in september de LEES-app. Vmbo-leerlingen en mbo-studenten vinden hier 120 gratis e-books en luisterboeken in. Het is belangrijk hun leesplezier te stimuleren: een kwart van de Nederlandse jongeren dreigt laaggeletterd te blijven. Ook scoren zij op het gebied van leesvaardigheid het laagst van alle leeftijdsgenoten die hier binnen 15 EU-landen op gemonitord worden.

Jonge vrouw zit op de grond in een bibliotheek en leest een boek.