Uitgelicht: alfabetisering met DigLin+

7 september 2022
DigLin+ van Boom uitgevers Amsterdam is een digitale alfabetiseringsmethode voor anderstalige jongeren en volwassenen. Door de opzet is geen expliciete instructie nodig en leren ook ongeschoolde deelnemers op een volwassen, zelfstandige manier het Latijnse schrift. De methode kent een geleidelijke opbouw van klank naar woord, en van zin naar tekst.
DigLin+, beeldscherm

Uitgangspunt is de autonomie van de deelnemers: het programma motiveert hen om hun doelen te bereiken en ondersteunt bij het zelfstandig doorlopen van de oefeningen. In de docentenweergave kun je zien hoe lang leerders in DigLin+ bezig zijn geweest.

Deelnemers kunnen met de leesteksten oefenen tot en met niveau B1. Ook zijn er leesteksten speciaal voor kinderen: DigLin junior.

Website en boeken

Het digitale materiaal staat centraal. Hier beluisteren de deelnemers woorden en afzonderlijke klanken. Zij oefenen hier zo lang mee als nodig is, met beeld en geluid. Daarnaast zijn er ondersteunende boeken.

Korte uitleg

Wil je snel kennismaken met DigLin+? Bekijk dan deze korte introductievideo's:

Daarnaast vind je op de dossierpagina DigLin+ alle beschikbare ondersteuning, waaronder korte instructievideo's.

Daarnaast is er een algemene pagina voor bibliotheken op website Boom. Hier staat stap-voor-stap uitgelegd hoe je met de codes aan de slag kunt.

Toepassen in de bibliotheek

Hoe je met DigLin+ in de bibliotheek wilt werken, hangt ook af van de leerder en de manier van werken die bij die persoon past. Dat kan zelfstandig, maar bijvoorbeeld ook samen met een vrijwilliger. Veel bibliotheken die ermee werken, vinden dat DigLin+ uitkomst biedt als leerders nog moeten alfabetiseren en dus bij het begin moeten beginnen. Het programma bespaart tijd omdat er relatief snel zelfstandig mee kan worden gewerkt.