Aan de slag met QR-codes voor de digitale bibliotheek: zo doe je dat

9 januari 2024
Hoe zorgen we dat lezers makkelijk toegang krijgen tot de digitale bibliotheek? Daarvoor startten we in 2022 het Fieldlabproject QR-codes. Hierin onderzoeken we of QR-codes in de fysieke bibliotheek leiden tot meer bezoeken aan de digitale bibliotheek. Een kleine update.

2 voorbeelden

De Nieuwe Bibliotheek en Bibliotheek AanZet doen mee aan het Fieldlab. In een video vertellen zij over hun ervaringen.

In Flevoland richten ze zich bijvoorbeeld specifiek op jongeren. De fysieke boeken voor deze doelgroep zijn vaak uitgeleend. En de collectie voor ‘Lezen voor de lijst’ is beperkt. Via posters met QR-codes willen zij de jongeren wijzen op de digitale bibliotheek, waar populaire titels wel vaak te krijgen zijn.

Bibliotheek AanZet gebruikt fysieke kubussen. Ook hierop staan QR-codes die naar de digitale bibliotheek leiden. In grotere vestigingen kunnen bezoekers plaatsnemen in zogeheten luisterkassen. Hierin vind je de kubussen, een bankje en een koptelefoon, zodat je meteen kunt luisteren naar je geleende audioboek.

Toolkit

Binnen het Fieldlab is een toolkit ontwikkeld. Hierin staan drukwerk en digitaal materiaal om de digitale bibliotheek te promoten in je eigen bibliotheek. Kijk hiervoor op het platform Landelijke Huisstijl (inloggen verplicht).

Meer weten?

Het QR-codeproject is onderdeel van het landelijke Fieldlab fysiek-digitaal uit de Netwerkagenda. Wil je meer weten over het project? Of over de toolkit? Lees dan dit artikel op de website van Probiblio. Of dit eerdere interview met onder anderen projectleider Froukje Stuursma.