Contentbeheerders gezocht

27 februari 2024
Werk jij bij een bibliotheek of POI en wil je meehelpen het aanbod van bibliotheken te promoten tijdens een campagne of actualiteit? Dan zijn we op zoek naar jou. We zoeken contentbeheerders die met hun kennis van de collectie en programmering in bibliotheken bijdragen aan het realiseren van actieblueprints in de WaaS voor 105 bibliotheken.

Actieblueprints zijn kant-en-klare webpagina’s wat betreft structuur en content. Deze worden op een centrale plek in het CMS van de WaaS aangemaakt. Bibliotheken die de WaaS gebruiken voor hun website kunnen deze pagina’s vervolgens lokaal overnemen. Handig, want het scheelt veel tijd en zorgt voor een gezamenlijke uitstraling.

Wat ga je doen?

Als contentbeheerder ben je verantwoordelijk voor:

• De structuur en content (tekst, beeld, leestips, etc.) van de pagina. Er is een kopie van de blueprints van 2023 voor je beschikbaar die je kunt actualiseren. Je krijgt uiteraard de juiste rechten voor AEM, het CMS achter de WaaS.
  • De eindredactie van de pagina.
  • Het halen van de deadline voor oplevering.
  • Het aanleveren van een klein tekstje over de inhoud van de pagina. De functioneel beheerders van de WaaS kunnen dit overnemen als ze op MetdeKB melden dat de blueprint is opgeleverd.

Hieronder zie je voor welke onderwerpen we nog hulp zoeken en wanneer de deadline daarvan is:

Blueprint 2024 Actieperiode Deadline opleveren blueprint aan FB WaaS
Maand van de Filosofie April Uiterlijk ma. 19 feb
Thriller Weken 1 t/m 19 juni Uiterlijk ma. 8 april
Europese Verkiezingen 6 juni Uiterlijk ma. 22 april
Zomervakantie Juli en augustus Uiterlijk ma. 20 mei
Sinterklaas 5 december Uiterlijk ma. 14 okt.

Wat levert het je op?

Als je besluit dat je mee wilt werken, dan maak je concrete impact: met jouw blueprint vol bibliotheekaanbod en leestips inspireer je bibliotheekgebruikers en help je hen aan hun volgende boek. En je krijgt een groot online podium (nu 105 bibliotheekwebsites) waarop jouw informatie wordt gepubliceerd. Een fijn gevoel dus!

Hoeveel tijd ben je hieraan kwijt?

Het beeld zal je ongeveer een uur kosten. Het verzamelen van de leestips hangt een beetje af van het thema, maar we denken 4 tot 8 uur. En dan een halfuurtje invoeren ongeveer.

Interesse?

Kun jij dit jaar een van de actieblueprints onder je hoede nemen? Neem dan contact op met Inge Bouts, zodat zij je in de startblokken kan zetten! Zie voor meer informatie ook dit artikel over de jaarlijkse actieblueprints (inlog verplicht), inclusief opleverschema.

We horen graag van je!

Ook collega's gezocht voor leestips

Lijkt het je leuk de leestips zelf te verzorgen? Lees dan deze oproep voor versterking van het redactieteam.