Eerste subsidies SPUK-regeling toegekend

12 september 2023
52 gemeenten ontvangen financiering uit de eerste aanvraagronde van de SPUK-regeling. Dat meldt de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) op haar site. Deze gemeenten gebruiken dit geld om in totaal 15 nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten en 64 bestaande bibliotheekvoorzieningen te verbeteren of door te ontwikkelen.

De eerste aanvraagronde van de regeling Eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen 2023-2024 (SPUK) liep van 15 mei tot en met 15 juni. Bijna 150 gemeenten hebben hiervoor samen met hun bibliotheken een aanvraag ingediend. Niet alle gemeenten hebben financiering toegekend gekregen: het in totaal aangevraagde bedrag van ruim 39 miljoen euro overschreed het beschikbare budget van 17,6 miljoen euro. Bekijk het overzicht van gemeenten die in de eerste ronde financiering ontvangen.

Voorrang

Bij het honoreren van de aanvragen hebben gemeenten voorrang gekregen die nog geen bibliotheekvestiging hebben en er een willen oprichten. Daarna is gekeken naar gemeenten waar de gemiddelde afstand tot een vestiging of servicepunt groot is. Tot slot ging voorrang naar gemeenten die te maken hebben met grote maatschappelijke opgaven, zoals inwoners met een hoog risico op onderwijsachterstand en een groot aandeel laaggeletterdheid.

Tweede aanvraagronde

Gemeenten waarvan de aanvraag in de eerste ronde is afgewezen, krijgen van DUS-I bericht over hoe zij in de tweede ronde opnieuw financiering kunnen aanvragen. Gemeenten die in de eerste ronde geen financiering hebben aangevraagd, kunnen dit alsnog doen in de tweede ronde. De tweede ronde loopt van 15 november tot en met 15 december 2023. Tijdens deze ronde is 38,4 miljoen beschikbaar.

Lessen van de eerste ronde

Wat kunnen we leren van de eerste ronde? En welke aanvragen maken de meeste kans? Lees op de VOB-website het gesprek tussen Klaas Gommers, van de VOB, en Marina Polderman, van ZB Bibliotheek van Zeeland over de tweede SPUK-regeling.