Het IDO en digitale vaardigheden

2 maart 2023
In de IDO-outputregistratietool staan vragen over DigiD en omgaan met de computer en smartphone op de eerste en tweede plaats. Een mooie aanleiding om te verwijzen naar de computercursussen van Oefenen.nl, Digisterker en de SeniorWeb-cursussen die leden en niet-leden gratis kunnen volgen.
Man met smartphone op de bank

Als IDO-medewerker krijg je veel vragen over werken met DigiD (21 procent) en over computers, smartphones en tablets (15 procent). Dat blijkt uit de Q4-rapportage 2022 van de outputregistratietool van het IDO. Een goede aanleiding om waar mogelijk door te verwijzen naar de digivaardigheidscursussen die de KB landelijk inkoopt: 6 cursussen Klik & Tik van Oefenen.nl, 8 cursussen van Digisterker waaronder Werken met de e-overheid, en de 40 cursussen digivaardigheid van SeniorWeb.

Zorg ook dat je collega's in de Frontoffice op de hoogte zijn van het aanbod. Natuurlijk de cursussen die jullie zelf in de bibliotheek organiseren. Je kunt ook verwijzen naar de cursussen die gebruikers op de Bibliotheek-SeniorWeb-site kunnen volgen, of naar een SeniorWeb-locatie in de buurt als zij computerproblemen hebben en om te oefenen met hun digitale vaardigheden.

Promotiemateriaal

Voor dit ingekochte aanbod is ook promotiemateriaal beschikbaar. Dit materiaal is inmiddels aangepast aan de verrijkte landelijke huisstijl.

Deelsessies op Nationale IDO Dag

Tijdens de Nationale IDO Dag op dinsdag 14 maart in Utrecht verzorgen de 3 aanbieders deelsessies over samenwerking met het IDO: