Meer weten over de Slimme Nieuwslezer?

3 maart 2023
Maak dan een afspraak met Raymond Manders van aanbieder Edia voor een toelichting, bij jou in de bibliotheek of taalhuis. Het is vrijblijvend en kostenloos. De Slimme Nieuwslezer is een gratis digitale krant voor volwassenen en jongeren met dagelijks nieuws en schrijfoefeningen. Hiermee oefenen deelnemers met begrijpend lezen en schrijven. Je kunt vooraf aangeven welke aspecten je wilt bespreken voor jouw organisatie. De Slimme Nieuwslezer is gratis in te zetten omdat de KB dit leermiddel inkoopt.
De Slimme Nieuwslezer, schermafbeelding

De persoonlijke toelichting door Raymond kan in de vorm van een mini-seminar en/of demonstratie. Hij belicht in een mini-seminar bijvoorbeeld de volgende onderwerpen:

• Nederlands leren spreken door veel te lezen: hoe kan dat?
  • Wat is begrijpend lezen nou eigenlijk?
  • Hoe verschillen lezers?
  • Hoe werk je aan leesvaardigheid?
  • Wat motiveert lezers?
  • Redenen om lezen te verbeteren
  • Hoe leer je beter lezen?
  • Leesmotivatie en lezen met de doelgroep: hoe kies je het juiste materiaal?
  • Hoe sluit de Slimme Nieuwslezer bij dit alles aan?
  • Hoe kun je er mee aan de slag met cursisten?

Raymond kan het programma aan jouw speciefieke wensen aanpassen. Het seminar duurt ongeveer 1,5 uur, maar mag langer zijn, bijvoorbeeld als er veel vragen zijn.
Wil je alleen de Slimme Nieuwslezer aan taalvrijwilligers en/of taalleerders laten demonstreren, dan kan dat ook.

Er is geen limiet voor het aantal deelnemers.
Het tijdstip van het bezoek is in overleg te bepalen; dat kan ook 's avonds.

Lees meer over de Slimme Nieuwslezer in het Trefpunt leermiddelen.