Terugblik webinar Pilot sociaal-juridische hulp

7 juni 2023
Op 22 mei was er een webinar over de pilot Sociaal-juridische Hulp om de Hoek. Om burgers met sociaal-juridische hulpvragen beter te bereiken, werd in 3 gemeenten op plekken waar juridische hulp ontbreekt, de samenwerking gezocht met sociaal raadslieden en de bibliotheek. Het webinar presenteerde de belangrijkste resultaten en lessen uit de pilot.
Sociaal Werk Nederland, logo

Aanbevelingen

De pilot liep in de bibliotheken van Hengelo, Heerenveen en Venray. De samenwerking tussen bibliotheken en sociaal-juridische hulp blijkt in elk geval een waardevolle en laagdrempelige toevoeging. Bovendien draagt de samenwerking bij aan de doelstellingen van de stelselherziening rechtsbijstand.
De belangrijkste aanbevelingen uit de pilot:

• Zet vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen in.
  • Pas de aanpak aan op de doelgroepen en leefwereld van burgers.
  • Besteed aandacht aan de bekendheid van de dienstverlening.
  • Houd rekening met de nazorg in aantal uren.

Alle conclusies en aanbevelingen lezen? Bekijk dan de rapportage van de pilot met de handreiking.
Je kunt het webinar Pilot Sociaal-juridische hulp terugkijken
En download de PowerPoint-presentaties van het webinar.

Pilot

Lees meer over de pilot Sociaal-juridische Hulp om de Hoek
Lees ook het blog van Mark Deckers  'De mooie voorbeelden van Hengelo, Venray en Mar en Fean om sociaal-juridische hulp om de hoek te bieden'.