Basisvaardigheden volwassenen

SeniorWeb - licentie en toegang

SeniorWeb biedt online cursussen digitale vaardigheden voor mensen die al enigszins zelfstandig met de computer overweg kunnen. Denk bijvoorbeeld aan werken met de iPad, Excel en Word, en digitale fotografie. Deze cursussen zijn onderdeel van de landelijk ingekochte educatieve content. Ook jouw bibliotheek kan ze zonder licentiekosten inzetten voor leden en niet-leden.
Inhoudsblok
SeniorWeb, logo

Al veel bibliotheken bieden de cursussen gratis aan voor hun leden en niet-leden. Bijvoorbeeld door via de website, nieuwsbrief of sociale media te attenderen op gebruik thuis of in de bibliotheek. Of door ernaar te verwijzen als mensen vragen stellen tijdens een inloopspreekuur of tablet-café.

Je kunt extra begeleiding bieden in de bibliotheek. Zo kun je een 'hybride mix' aanbieden van oefenen en hulp in de bibliotheek, én online thuis oefenen. Met het forse aanbod – 36 cursussen! - kan ook jouw bibliotheek in veel leervragen voorzien.

Cursussen

Klik om de onderwerpen te zien van de SeniorWeb-cursussen
  • E-mailen
  • Foto's beheren en bewerken
  • Leren werken met een Android-telefoon
  • Leren werken met een Android-tablet
  • Leren werken met een Mac
  • Leren werken met een iPad
  • Leren werken met een iPhone
  • Starten met Windows, Excel en Word

Bekijk alle SeniorWeb-cursussen in het Trefpunt leermiddelen.

Toegang

Op de speciaal ontwikkelde Bibliotheek-SeniorWeb-site vind je:

• informatie over de cursussen
  • de cursussen zelf
  • de mogelijkheid om deelnemersaccounts te beheren

De bibliotheek kan hier deelnemers toevoegen en beheren. Cursisten krijgen vervolgens via de bibliotheek een account waarmee ze in de bibliotheek, maar ook thuis kunnen oefenen.

Inloggegevens

Inmiddels hebben alle bibliotheken inloggegevens ontvangen voor deelnemersbeheer. De inlog is gekoppeld aan het e-mailadres van de vestiging. Hebben vestigingen geen eigen (uniek) e-mailadres, dan heeft alleen de hoofdvestiging inloggegevens ontvangen.
Wil je wel een inlog voor jouw vestiging? Stuur dan een mail naar cursussen@seniorweb.nl. Vermeld hierin om welke vestiging het gaat en aan welk e-mailadres de inlog gekoppeld moet zijn. Let op: dit e-mailadres mag dus niet gelijk zijn aan het e-mailadres van een andere vestiging. Gebruik liever geen persoonlijk e-mailadres, omdat de kans dan groter is dat de mail bij afwezigheid niet wordt gelezen.

Er is een toolkit met aanpasbaar promotiemateriaal.

Klik voor een overzicht van beschikbare middelen
  • een flyer
  • een poster
  • banners
  • narrowcasting
  • een voorbeeld-persbericht
  • een voorbeeld-nieuwsbericht voor de bibliotheeksite en -nieuwsbrief
  • voorbeeld-content voor sociale media

Stappen

Voor alle duidelijkheid herhalen we de stappen die je moet zetten om alles goed te regelen.

Voor bibliotheekmedewerker om toegang te verlenen
  • Bij de eerste keer inloggen met het account van de vestiging: controleer (en corrigeer waar nodig) eerst de locatiegegevens.
  • Ontving de bibliotheek de mail op een persoonlijk e-mailadres? Overweeg dan een algemeen e-mailadres. Bij afwezigheid of vertrek van de betreffende persoon blijft de mailbox voor collega's toegankelijk. Je kunt dit in de beheeromgeving aanpassen.
  • Vervolgens kun je deelnemers inschrijven. Er zijn geen beperkingen in aantal deelnemers of andere restricties. Vul het formulier in en klik op Deelnemer inschrijven.
  • De nieuwe deelnemer ontvangt een e-mail met de inloggegevens. Hiermee kan deze inloggen op deze site en de cursussen volgen.
Voor bibliotheekmedewerker om deelnemersaccounts te beheren

Nadat je bent ingelogd met het account van de vestiging, ga je naar Deelnemers. Daar kun je de accounts beheren: wijzigen of verwijderen.

Voor gebruiker

Gebruikers kunnen zich registreren bij de bibliotheek, ook niet-leden. Als medewerker verzorg je de registratie. Daarna ontvangt de gebruiker binnen 15 minuten van SeniorWeb de inloggegevens per e-mail.

Ondersteuning SeniorWeb-locaties

De SeniorWeb-leslocaties kunnen ondersteunen bij de online cursussen in de bibliotheek. Ook kunnen zij adviseren over de online cursussen. Heeft jouw bibliotheek geen leslocatie of geen leslocatie als samenwerkingspartner? Zoek dan een SeniorWeb-leslocatie in de buurt en bespreek of er mogelijkheden zijn voor ondersteuning.
Je kunt ook een mail sturen naar servicepunt@seniorweb.nl voor informatie over ondersteuning door leslocaties of het aansluiten van een leslocatie.

Samenwerking SeniorWeb en KB

Dit gezamenlijk aanbod vormt een uitbreiding van de samenwerking die SeniorWeb en KB al eerder zijn aangegaan. De online cursussen vormen onderdeel van de landelijk inkoop van content die gratis aan bibliotheken beschikbaar wordt gesteld. SeniorWeb was voor veel bibliotheken al een bekende partner. Zij fungeerden bijvoorbeeld al als leslocatie voor de cursussen die vrijwilligers van SeniorWeb in de bibliotheek geven. Met het landelijk ingekochte aanbod kunnen álle bibliotheken het brede online cursusaanbod van SeniorWeb gratis gebruiken.

Verzorgt jouw bibliotheek een computerinloop of -lessen voor senioren? Werk je met vrijwilligers? Of wil je computeractiviteiten voor senioren opstarten? Sluit dan aan bij SeniorWeb. SeniorWeb is sinds 1996 een sterk merk en bekende naam als het gaat om senioren en de digitale wereld.

Maak kennis met SeniorWeb in deze video.
Of bekijk het uitgebreidere filmpje over leslocaties en bibliotheken.