Blueprint-pagina voor Oekraïense vluchtelingen

13 april 2022
Sinds vandaag is een blueprint-pagina beschikbaar voor Oekraïense vluchtelingen, met aanbod van digitale jeugdboeken en prentenboeken, informatie over Refugee Hulp en het taalprogramma Luister en leer. Ook verscheen een nieuwsbericht over de inzet van bibliotheken voor Oekraïense vluchtelingen op KB.nl en attenderen we je graag op de voorbeelden op Biebtobieb.
Meisjes in bibliotheek aan beeldscherm

Lees meer over de blueprint-pagina op MetdeKB.nl. Je kunt de pagina aanvullen met eigen aanbod en overnemen op de site van jouw bibliotheek. Hiermee geef je jouw websitebezoekers een overzicht van het aanbod voor Oekraïense vluchtelingen, waaronder gratis e-books en luisterboeken. Ideeën voor aanvulling van de pagina zijn welkom.

Nieuwsbericht op KB.nl

KB.nl publiceerde Bibliotheken: volop digitale boeken, leer- en hulpmogelijkheden voor Oekraïense vluchtelingen voor het algemene publiek. Dit bericht attendeert onder meer op:

• taal- en andere ontwikkelingsprogramma's
  • aanbod van (digitale) boeken voor jeugd en volwassenen, waaronder de app die Odilo gratis beschikbaar stelt met 3.000 titels; ruim 1.700 in het Oekraïens, 500 Engelse titels en een selectie titels in veel andere Europese talen.
  • werk- en studieplekken en internetfaciliteiten
  • hulp via het Informatiepunt Digitale Overheid bij vragen over de (e-)overheid

Het bericht roept de lezers verder op om navraag te doen naar de hulp en dienstverlening die de lokale bibliotheek biedt voor vluchtelingen.

Biebtobieb-groep Crisisbieb - Oekraïne

Tot slot wijzen we je graag op de Biebtobieb-groep Crisisbieb - Oekraïne. Hierin kun je voorbeelden, vragen en ervaringen delen rond het aanbod en de hulp die bibliotheken bieden voor deze groep vluchtelingen.