De bibliotheek in 2027: inspiratieverhaal voor de toekomst

4 juli 2023
De netwerkcommissie Marketing heeft een inspiratieverhaal geschreven over de bibliotheek in 2027. Hierin vertelt de commissie over de stappen die het bibliotheeknetwerk moet zetten om in 2027 8 miljoen gebruikers aan zich verbonden te hebben. Het inspiratieverhaal is er speciaal voor alle marketing- en communicatiecollega’s in de bibliotheeksector.

De ideale situatie in 2027

In het inspiratieverhaal vind je om te beginnen een schets van een ideale bibliotheekdag in 2027. Het is dan druk in de bibliotheek: overal zijn lezingen en zijn mensen met elkaar in gesprek. Via de Bieb-app kun je een werkplek reserveren in jouw filiaal, er is Bieb-tube vol interessante video’s en via Bieb-ID kunnen leden elkaar helpen vanuit hun eigen kennis en ervaring. Idealiter hebben 8 miljoen gebruikers zich dan verbonden aan de bibliotheek.

Welke stappen zijn er nodig?

Het inspiratieverhaal vertelt verder welke stappen er nodig zijn om de ideale situatie te bereiken. Je vindt er onder meer informatie over de routekaart die het bibliotheeknetwerk zou moeten volgen, welk gedrag en welk imago daarvoor nodig is, welke producten er moeten komen, hoe die eruit moeten zien (huisstijl) en over de ICT-keuzes die gemaakt moeten worden.

Voor wie is het inspiratieverhaal bedoeld?

Het inspiratieverhaal is geschreven door de netwerkcommissie Marketing en richt zich op marketing- en communicatiecollega’s in de bibliotheeksector. Uiteraard zijn alle collega’s uitgenodigd het verhaal te downloaden en mee te lezen.

Lees het inspiratieverhaal.

Voorkant inspiratieverhaal voor bibliotheken, twee mensen met elkaar in gesprek.