Gebruik van het aanbod van SkillsTown

13 februari 2024
Bibliotheken kunnen ruim 30 online trainingen van SkillsTown in hun etalage zetten. Deze modules worden landelijk ingekocht, waarmee mensen gratis hun vaardigheden kunnen vergroten en daarmee hun kans op werk. Toch blijft het gebruik achter bij de verwachting. Reden om na te gaan hoe dat komt (en wat jouw bibliotheek zou missen als dit aanbod zou vervallen). Laat het ons uiterlijk 17 april weten via de vragen hieronder!
Vrouw en man bekijken tablet

Tijdens de lockdown in 2020 zijn de trainingen gratis aangeboden aan álle inwoners van Nederland, door via de website van de KB toegang aan te vragen. Ook wie geen lid is van de bibliotheek. Vanwege het succes in die periode is de samenwerking met SkillsTown verlengd. Het aantal deelnemers is echter niet zo hard gegroeid als verwacht. Dit maakt verlenging van het aanbod na 2024 niet vanzelfsprekend.

Wat vind jij?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom het gebruik niet hard genoeg groeit. Bijvoorbeeld doordat mensen het aanbod niet weten te vinden, of omdat het niet goed aansluit bij de behoeften en dienstverlening van de bibliotheek. Maar er zijn zeker bibliotheken die het aanbod wel in de etalage zetten en het gebruik stimuleren. We zijn dan ook benieuwd waarom en hoe zij dat doen. En wat er wegvalt als we dit aanbod niet zouden verlengen.

Mogen we je hierover een paar vragen stellen? Met de antwoorden kunnen we een betere inschatting maken en wellicht ideeën delen over hoe collega-bibliotheken dit aanbod inzetten. Zie de vragen hieronder. Je kunt reageren tot 17 april.

Achtergrond

Het aanbod van SkillsTown is anders dan van onze andere partners, omdat de toegang niet via de lokale bibliotheek verloopt, maar via de KB. Hiervoor hebben we gekozen in coronatijd. Je kunt het aanbod aanbieden aan geïnteresseerden in jouw werkgebied, bijvoorbeeld via de blueprint-pagina (onderdeel van Oefenen en hulp; zie MetdeKB).

Daarnaast is het aanbod geschikt voor blended learning-vormen. Heb je een goed voorbeeld? We horen het graag om te delen met andere bibliotheken!

Vragen over het gebruik van het aanbod van SkillsTown

Formulier

Velden gemarkeerd met een zijn verplicht.

Attendeert jouw bibliotheek mensen op de online trainingen van SkillsTown?
Zo ja, hoe?

Gebruikt jouw bibliotheek (delen van) de online trainingen van SkillsTown in de programmering?

Als de online trainingen van SkillsTown zouden stoppen, valt er dan voor jouw bibliotheek iets weg?

Vul hieronder je contactgegevens in (niet verplicht)

We kunnen dan indien nodig contact met je opnemen.