Nieuwe lijst e-content online, commissies weer opgestart

20 december 2023
Sinds september 2023 zijn de Adviescommissie (AVEC) en de Inkoopcommissie (KBIC) e-content weer opgestart. De KBIC heeft bovendien nu ook de lijst met alle ingekochte e-content voor 2024 gepubliceerd.

Over de Inkoopcommissie

De Inkoopcommissie bewaakt het beleidskader en de financiën van de landelijke inkoop. Ze ondersteunt daarnaast de gezamenlijke ambities van de netwerkagenda. De KBIC telt 6 leden die worden benoemd door de VOB: 4 vanuit de openbare bibliotheken en 2 op voordracht van en uit de KB. In de huidige commissie zitten de volgende leden:

• Annelies Bakelaar (bestuurder Biblionet Drenthe)
  • Anja Oosterlaken (bestuurder De bibliotheek Krimpenerwaard)
  • Anat Harel (OBA)
  • Ronald Capelle (Bibliotheek AanZet)
  • Mirjam van den Bremen (KB Beleidsmedewerker Bibliotheekstelsel)
  • Jasper Faase (KB Hoofd Collectievorming)

De volgende collega’s zijn adviseurs van de KBIC:

• Petra Rijkelijkhuizen (KB)
  • Anouk Hagenvoort (KB)

Over de Adviescommissie

De leden van de Adviescommissie zijn ervaren bibliothecarissen die verantwoordelijk zijn voor de digitale collectie in de lokale bibliotheek. Zij worden benoemd door de VOB. De AVEC adviseert over mogelijk in te kopen nieuwe e-content en doet voorstellen aan de Inkoopcommissie. De volgende leden zitten in de huidige commissie:

• Aarti Bajnath (Bibliotheek Rotterdam)
  • Derk Jan Bovenmarsch (Bibliotheek Oost Achterhoek)
  • Jan ten Ham (Bibliotheek Utrecht)
  • Renée Tiemstra (Bibliotheek Z-O-U-T)
  • Monique Groeneveld- van der Poel (OBA)

Eerste overleg

Het eerste gezamenlijk overleg vond 27 november plaats bij de VOB  en stond in het teken van kennismaking, terugblikken op 2023 en vooruitkijken naar 2024. Op de foto zie je de leden en adviseurs van de commissies.

Leden van de Inkoop- en Adviescommissie e-content aan een tafel.

Inkoop e-content 2024

Ondertussen heeft de KBIC natuurlijk gewoon e-content ingekocht voor 2024. Het basispakket is grotendeels gelijk aan dat van 2023. Download de lijst:

Op de tabbladen zijn de ingekochte diensten en producten inclusief URL's verdeeld over de doelgroepen jeugd & jongeren, volwassenen en basisvaardigheden. Het ingekochte aanbod basisvaardigheden is toegankelijk voor iedereen, dus ook voor wie geen lid is van de bibliotheek.

De Inkoopcommissie ziet 2024 als een overgangsjaar. In 2024 wil ze de besluitvorming voor de inkoop van het basispakket 2025 naar voren halen. Informatie hierover verschijnt op metdeKB in de groep inkoop e-content.

Meer weten?

Neem voor vragen of meer informatie contact op via het secretariaat van de inkoopcommissie