Staatssecretaris Uslu verlaat de politiek

30 november 2023
Staatssecretaris Uslu van Cultuur heeft aangekondigd de politiek te verlaten. Zij keert terug naar het familiebedrijf Corendon. De bibliotheeksector heeft veel te danken aan de staatssecretaris. Uslu maakte zich sterk voor extra geld voor de bibliotheken en dat komt er. Dit jaar is er 17,6 miljoen euro extra beschikbaar en nog eens 38,4 miljoen in 2024.

Dankzij staatssecretaris Uslu komt er bovendien een zorgplicht voor gemeenten. Deze moeten verplicht een meerjarenplan voor het bibliotheekwerk opzetten. Uslu is ook verantwoordelijk voor de extra gelden voor de impulsregeling Masterplan basisvaardigheden. Anders gezegd: voor de miljoenen extra voor BoekStart en Bibliotheek op school. Ook de SPUK-regeling is aan haar te danken. Met hulp van de staatssecretaris zijn bibliotheken relevanter en zichtbaarder dan ooit tevoren.

Steun voor bibliotheken

De staatssecretaris heeft de bibliotheeksector altijd een warm hart toegedragen. "Bibliotheken zijn essentiële plekken om te leren, te lezen en te ontmoeten. Ik trek de komende jaren tot 58,7 miljoen euro uit om de bibliotheek weer toegankelijker te maken én te houden. Zodat iedereen een abonnement op de hele wereld kan hebben", aldus de staatssecretaris in 2022. "Iedereen verdient een volwaardige bibliotheek. Een plek waar je niet alleen boeken vindt, maar ook cursussen volgt, mensen ontmoet of hulp krijgt bij je belastingaangifte."

Brief bibliotheekbeleid

Op 28 november stuurde staatssecretaris Uslu nog een brief naar de Tweede Kamer over het bibliotheekbeleid. Hierin komen de zorgplicht, de financiering vanaf 2025 en de ontwikkelingen rondom de online bibliotheek aan bod. Lees het volledige bericht over deze brief op de site van de VOB.

Portretfoto staatssecretaris Uslu.

Staatssecretaris Uslu.