Waarom leners welke boeken lenen: nieuwe themameting GFK online

13 december 2023
Plezier en ontspanning. Dat is de belangrijkste reden voor mensen om een boek te lenen. Ruim een kwart van de leners zocht bovendien bij het laatst geleende boek vooraf informatie op. Televisie en TikTok zijn daarbij belangrijker geworden als informatiebronnen. En maar liefst 89 procent is blij met de uiteindelijke boekkeuze. Dat blijkt uit de nieuwe themameting van onderzoeksbureau GfK. Dit onderzocht deze keer de klantreis van leners en kopers.

Deze klantreis bestaat uit de vijf stappen die lezers zetten bij het lenen van een boek:

• de eerste kennismaking met een boek
  • het opzoeken van informatie
  • het overwegen om het boek te gaan lenen
  • het daadwerkelijke lenen
  • de ervaring met het boek.

Daarmee biedt het onderzoek veel inzicht in keuzes die leners maken tijdens elk van deze stappen.

Andere resultaten

Uit de meting blijkt verder dat mensen vaker e-books en luisterboeken lenen. Spannende fictie blijft het meest geleende genre. Maar de populariteit van Young Adult-boeken neemt toe. Vooral (jonge) vrouwen lezen dit genre graag.

De keuze voor een boek

48 procent van de leners had voorafgaand aan het laatste bibliotheekbezoek een boek in gedachten. 37 procent van de leners koos al struinend door de bibliotheek een boek uit. De tekst achterop het boek hielp bij de keuze. Dat geldt ook voor het omslag. Ook kozen leners vaker voor boeken die uitgelicht werden. Voor 16% van de leners speelde duurzaamheid een rol in de keuze het boek te lenen in plaats van te kopen.

Verschillen met kopers

GfK onderzocht ook de klantreis van kopers. Kopers komen vaker dan leners via social media voor het eerst iets te weten over een boek. Zij delen er ook vaker hun mening over. Bovendien weten zij vaker precies wat ze zoeken. Leners struinen vaker en kiezen dan. Leners gaan ook meer af op de aanbevelingen van familie en vrienden bij het kiezen van een boek. Kopers kiezen weer vaker een boek van een schrijver die ze al kennen.

Over het onderzoek

GfK doet vier keer per jaar onderzoek naar het koop-, lees- en leengedrag van Nederlandse consumenten. Dit doet het in opdracht van KVB-SMB, CPNB, KB en Stichting Lezen. Er zijn jaarlijks één reguliere en drie themametingen. Het onderzoek naar de klantreis van kopers en lezers is de derde themameting van 2023 (nummer 65). Bekijk de volledige rapportage. De resultaten van eerdere metingen kun je terugvinden op de site van KVB Boekwerk