Lees simpel-app maakt brieven begrijpelijk

5 augustus 2023
Onlangs verscheen de Lees simpel-app, een hulpmiddel om (ingewikkelde) brieven in een paar korte zinnen te hertalen. Monique Kromhout, manager Basisvaardigheden en Digitale inclusie bij Bibliotheek Katwijk, is heel enthousiast: "t Wérkt gewoon, echt goed!".
Smartphone met Lees simpel-app op het scherm

"Ik vind de app geweldig! Zo vroeg ik onze administratie een brief te printen om het uit te proberen. Die brief gaat als aankondiging naar leners die een boek in huis hebben dat te laat is. Ze krijgen een boete of moeten het boek vergoeden, tenzij... Op zich niet heel moeilijk, maar woorden als 'vergoeden' en 'tenzij' zijn lastig."

Monique maakte via de app een foto van de brief. "De app kijkt naar de kwaliteit van de foto en als die goed is, geeft hij aan dat de brief wordt bekeken. En dan komt er te staan van wie de brief komt (Bibliotheek Katwijk), wat er in staat (je boek is te laat, waarbij de titel wordt genoemd) en vervolgens dat je 18 euro moet betalen en hoe je dat kunt doen.
Het werkt goed, ik vind het super. Ik heb al best wat voorbeelden geprobeerd, maar ik heb 'm nog niet op fouten betrapt. "

"Waarom zéggen ze dat dan niet gewoon!"

Monique gebruikt de Lees Simpel-app ook voor bezoekers. "Zij zijn dan verbaasd over wat ze zien, überhaupt dat het werkt. En dan komt de reactie die je eigenlijk altijd krijgt als mensen een hertaalde brief zien: 'waarom zéggen ze dat dan niet gewoon!'.

Organisaties en overheid communiceren te hoog over en hebben het zelf niet door. Soms is het niet eens heel moeilijk, maar gewoon veel te veel tekst. Je wilt een doel bereiken: dat mensen iets begrijpen, of iets doen of juist niet. We willen te veel uitleggen, waarom iets moet, maar dat hoeft vaak helemaal niet. De app hertaalt het keurig in een paar regeltjes en dat werkt.
Ik vind dit een goed hulpmiddel, echt een aanrader!"

De Lees simpel-app is er voor de iPhone en voor Android.

Lees meer over de Lees simpel-app in BibliotheekBlad